من دیشب در فیسبوک از دکتر ناصر انقطاع در مورد این واژه تصنیف پرسش کردم
که او نوشت در برنامه در پهنای بیکران زبان پارسی که از تلویزیون پارس
پخش میگردد این هفته در مورد این واژه سخن میگوید دوستانی که چند روزی
هست به این واژه پرداخته اند،میتوانند این برنامه ارزنده را که هر هفته
پخش میگردد در تلویزیون پارس ببینند،گویا برنامه روزهای شنبه پس از اخبار
پس از برنامه یادها با بهراد هست و تکرار آن در روز سه شنبه،ساعت ۱۸،۳۰
به وقت تهران.آرتین
----
On 16 Aug., 09:11, artin20 <amirto...@yahoo.de> wrote:
> با درود،
>
> در زمان قدیم،منظور زمان قاجار که استفاده از واژههای تازی در بین همگان
> بود و دانستن این واژهها را هنر و افخار میدانستند، از واژههای تصنیف
> و تصنیف خوانی،مطرب،رقاص،و هزاران واژه دیگر استفاده میگردید که پاره ایی
> از آنها در بین مردم،برای کوچک کردن و مسخره کردن به کار میرفت به مانند
> مطرب،رقاص، خوشبختانه با گذشت زمان به کاربرد واژههای فارسی آنها هم
> رنگ خود را از دست دادند،نوازنده جای مطرب،ترانه جای تصنیف را گرفت،به
> گفته دکتر ناصر انقطاع که دیدن برنامههای او بسیار آموزنده هست،زبان
> فارسی زبان قوی هست و به سادگی میتوان برای واژههای بیگانه واژه جدید
> ساخت به مانند این واژه ها،
> نماهنگ(وئدئو)،رایانه(کامپیوتر)،شهروند(ساکنان شهر)،ماهواره(قمر
> مصنوعی)،هوامیما(طیاره)بیمارستان(مریضخانه)،دادگستری(عدلیه)،نوشت
> افزار(لوازم التحریر)آرایش(اصلاح)،زیست(طبیعت)،آشپزی(طباخی)،جابجایی(حمل
> و نقل)،روش(نحوه)،چروک باز کن(اتو)،خار بابا(عمه) و ...سپاس کسانی که این
> واژهها را پدید آوردند واگر نه کاربرد روزانه واژههای تازی به جز اینکه
> زیبا نیستند،با گلو درد هم همراه
> میبود.آرتین
>
> ----
> On 14 Aug., 10:57, Mahmood Nickhah <nickha...@gmail.com> wrote:
>
>
>
> > با درود خدمت دوستان
> > تصنیف قدیمی حالا باور بکنم یا نکنم و
> > تصنیف لالایی از گوگوش
> > تقدیم به بچه های آذربایجان و دوستان
> > نیکخواه
>
> >http://www.4shared.com/mp3/0w--5kjv/_online.html
>
> >http://www.4shared.com/mp3/HCiYXhgJ/____.html#sh6s7TWrcgFDkiuS.14
No comments:
Post a Comment