گلچين از بهترين گروه‌ها و سايت‌هاي اينترنتي. همه چيز از همه جا

Friday, December 18, 2009

[yaghin] روز گرفتن در روز عاشورا



من از حضرت رضا عليه السلام راجع بروزه گرفتن روز عاشورا و آنچه را كه مردم در باره آن مى‏گويند جويا شد. فرمود: راجع بروزه گرفتن پسر مرجانه از من جويا مى‏شوى؟ عاشورا روزى است كه زنازادگان آل زياد آن را براى اين روزه گرفتند كه امام حسين عليه السلام را كشته بودند. عاشورا روزى است كه آل محمّد آن را شوم ميدانند نبايد روزه گرفت و به آن تبرك جست. روز دوشنبه روزى نحسى است كه خدا در آن پيامبر خود را قبض روح كرد. آل محمّد صلّى اللَّه عليه و آله دچار مصيبت نشدند مگر در روز دوشنبه. لذا ما آن را شوم مى‏دانيم. ولى دشمنان ما به آن تبرك ميجويند.

روز عاشورا كه امام حسين در آن كشته شد پسر مرجانه به آن تبرك ميجويد ولى آل محمد آن را شوم مى‏دانند. كسى كه اين دو روز (يعنى دوشنبه و عاشورا) را روزه بگيرد، يا به آنها تبرك بجويد خدا را در حالى ملاقات مى‏كند كه قلبش مسخ شده باشد. و با افرادى محشور مى‏شود كه روزه گرفتن و تبرك به اين دو روز را سنت قرار دادند. (3) 40- نيز در همان كتاب از عبد الملك روايت مى‏كند كه گفت: از امام جعفر صادق عليه السلام راجع بروزه گرفتن روز تاسوعا و عاشوراى محرم جويا شدم. فرمود:

تاسوعا روزى است كه امام حسين عليه السلام و يارانش در كربلا محاصره شدند و اهل شام در اطراف آنان اجتماع نمودند. ابن مرجانه و ابن سعد از كثرت لشكر خود خوشحال شدند و امام حسين و ياران او را در آن روز ضعيف شمردند يقين كردند كه براى حسين عليه السلام ياورى نخواهد آمد و اهل عراق آن حضرت را امداد نخواهند كرد. پدرم بفداى آن حسينى كه ضعيف شمرده شد و غريب بود!! سپس امام عليه السلام فرمود: اما روز عاشورا: اين روزى است كه امام حسين دچار مصيبت شد و در ميان ياران خود افتاد و اصحاب آن حضرت هم با اجساد برهنه در اطراف آن بزرگوار افتادند. آيا يك چنين روزى را ميتوان روزه گرفت نه بخداى بيت الحرام يعنى كعبه، اين روز روز روزه گرفتن نيست. بلكه روز حزن و مصيبت است كه دچار اهل آسمان و زمين و جميع مؤمنين شده است.

روز عاشورا روز فرح و سرور است براى ابن مرجانه و آل زياد و اهل شام. خشم خدا بر آنان و ذرياتشان باد عاشورا همان روزى است كه جميع بقعه‏هاى زمين گريان شدند غير از بقعه شام. كسى كه اين روز را روزه بگيرد، يا به آن تبرك بجويد خدا او را در حالى با آل زياد. محشور ميكند كه قلبش مسخ شده باشد و مورد سخط خدا قرار گرفته باشد. كسى كه در اين روز چيزى را ببرد و در منزل خود ذخيره كند خدا نفاقى را دچار قلبش ميكند تا آن روزى كه او را ملاقات نمايد و بركت را از او و اهل بيت و فرزندانش خواهد گرفت شيطان را با او در كليه آنها شريك قرار ميدهد. (1) 41- در كتاب: امالى شيخ از پدر حسين بن ابى غندر روايت ميكند كه گفت: از امام جعفر صادق عليه السلام راجع بروزه گرفتن روز عاشورا جويا شدم. فرمود:

روز عاشورا روز قتل امام حسين است. اگر ميخواهى بحسين شماتت كنى در روز عاشورا روزه بگير.

سپس فرمود: بنى اميه لعنة اللَّه عليهم و آن افرادى از اهل شام كه آنان را در قتل حسين اعانت نمودند نذر كردند: اگر حسين كشته شود و اشخاصى كه از آنان بر حسين عليه السلام خروج كرده‏اند سالم بمانند و مقام خلافت نصيب آل ابو سفيان شود روز عاشورا را براى خود عيد قرار دهند و آن روز را براى شكرگزارى روزه بگيرند. لذا اين موضوع تا امروز بين مردم سنت و معمول شد و مردم عموما به آنان اقتدا كردند. بدين علت است كه روز عاشورا را روزه ميگيرند و در اين روز اهل و عيال خود را مسرور ميكنند.



__._,_.___


www.yaghin.com
www.yaghin.blogspot.com




Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___

No comments:

آرشیو مطالب