گلچين از بهترين گروه‌ها و سايت‌هاي اينترنتي. همه چيز از همه جا

Wednesday, November 7, 2007

·´¯`·.·•Jaraghe•·.·´¯`· RooZaaNe (No. 835)

 
  
 
 
 
 
 
 

 835

 
 

به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 835 :: پنجشنبه 17 آبان 1386

Mobin_s2004@yahoo.com

با سلام
بدون هيچ توضيح اضافي توجه شما را به ايميلي دريافتي از يکي از اعضا محترم گروه «yassi_kochkolo» جلب ميکنم:

salam:
omidvaram haletoon khob bashe.
man yeki az azaye goroohetoon hastam.
aval az hame mamnoon az mailhaye zibatoon
2vom inke man toye kheirie kar mikonam ke 120ta khanevadeye bi sarparast tahte poosheshemoonan.
mikhaym baraye inke poole bishtari jam she barashoon ye bazarcheye khooraki bezarim.
mikhastam age mishe azatoon khahesh konam ke tablighatesh ro to sitetoon bezanid.

ba tashakor.
Yassi.
BYE.

صدها فرشته بوسه بر آن دست میزنند
کز کار خلق یک گره ی بسته باز کنند


بازارچه ی خیریه ی خوراکی
زمان:شنبه19/8/1386،یکشنبه 20/8/1386،
دوشنبه 21/8/1386، سه شنبه 22/8/1386
مکان:بزرگراه کردستان،نرسیده به خیابان ونک،بوستان(پارک)سئول

 

آرشيو روزانه

براي مشاهده شماره ديروز «روزانه» (834) اينجا را کليک کنيد


عناوين برخي از  مطالب شماره امروز مجله الکترونيکي «روزانه»

  • تصاویر دیدنی از مشهورترین فرعون مصر
  • تصاویری جالب از شکستن دیوار صوتی
  • معرفي و دانلود فيلم : مرا مي کشي
  • دانلود انيميشن : Bee Movie
  • آلبوم جدید و زیبای والي به نام بعد از عشق
  • آهنگ زيباي جان عشاق با هنرنمائي استاد شجريان و اركستر سمفونيك
  • Notepad++ 4.5 جایگزینی مناسب برای Notepad ویندوز!
  • تشخیص دقیق رنگ اجسام در گوشی موبایل شما!
  • تفاوت ابلیس با شیطان در قرآن؟
  • ياد 65 لاله عاشق
  • عرف رو چی تعیین میکنه ؟
  • متن کامل كتاب "تجلی هویت ایرانی در نیویورک"
  • كاروان 65 يادگار؛ از وليعصر تا بهشت
  • آیا انیشتین راجع به سفر به فضا اشتباه می کرد؟
  • گزیده ای از مافیای ارثیه ی بهرمان!
  • جديدترين شماره از ماهنامه Windows IT Pro
  • Stream چیست ؟
  • مسیحیت و سکولاریسم
  • هفت ‌آسمان مجاز فرهنگ و هنر
  • رهايي از دامهايي كه خانمها مي گسترند
  • چطور سونامي به وجود مي‌آيد؟
  • آشنايي با ايستگاه بين‌المللي فضايي
  • و ....

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


 



 

 


Mobin_s2004@yahoo.com

عجیب ترین حیوانات جهان
تصاویر دیدنی از مشهورترین فرعون مصر
آمدي و آمدنت همچو رفتنت باشکوه ...
گزارش تصويري: قسمت اول | قسمت دوم
تصاویری جالب از شکستن دیوار صوتی
بزرگ‌ترین تبلیغ دنیا
در دبي
همه‌ی سوالات سال‌های قبل کنکور کارشناسی ارشد رشته‌ی مهندسی کامپیوتر 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

توقف سپاهان برابر نماینده ژاپن

دیدار رفت فینال رقابتهای فوتبال لیگ قهرمانان آسیا بین دو تیم سپاهان و اوراوادرز ژاپن با تساوی به پایان رسید.
به گزارش خبرنگار مهر، دیدار تیم های فوتبال سپاهان و اوراوادرز ژاپن از ساعت 16 امروز به قضاوت صالح سوبخیدین از مالزی و در حضور بیش از 15 هزار تماشاگر آغاز شد که در پایان این دیدار دو تیم به تساوی یک بریک رضایت دادند.
در دقیقه 44 این دیدار رابسون پونته گل تیم فوتبال اوراوادرز را وارد دروازه سپاهان کرد تا نیمه اول با پیروزی نماینده ژاپن به پایان برسد. در شروع نیمه دوم سپاهان با انجام دو تعویض و به میدان فرستادن محسن حمیدی و ابراهیم لوینیان حملات بسیاری را روی دروازه حریف انجام داد که در همان دقیقه اول نیمه دوم توسط محمود کریمی به گل تساوی رسید. در دقیقه 46 این دیدار پس از آنکه شوت لوینیان به تیر دروازه خورد وبه زمین برگشت محمود کریمی با ضربه ای رو پا و محکم دروازه نماینده ژاپن را باز کرد تا بازی به تساوی کشیده شود.
در ادامه این دیدار سپاهان بازهم حملات زیادی را روی دروازه اوراوادرز انجام داد اما نتوانست از این موقعیت ها به خوبی استفاده کند تا در نهایت بازی با تساوی یک بریک به پایان برسد.
دیدار برگشت تیم های سپاهان اصفهان و اوراوادرز ژاپن روز 23 آبان جاری در ورزشگاه سایتاما ژاپن برگزار خواهد شد و نماینده ژاپن با کسب یک تساوی بدون گل به عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا دست خواهد یافت.

 



 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

معرفي و دانلود فيلم

مرا مي کشي
You Kill Me



کارگردان: جان دال. فيلمنامه: کريستوفر مارکوس، استيون مک فيلي. موسيقي: مارچلو زارووس. مدير فيلمبرداري: جف جور. تدوين: اسکات چستنات. طراح صحنه: جان داندرتمن. بازيگران: بن کينگزلي[فرانک فلنچيک]، تئا ليوني[لورل پيرسون]، لوک ويلسون[تام]، فيليپ بيکر هال[رومن کرژمينسکي]، دنيس فارينا[ادوارد اوليري]، بيل پولمن[ديو]، مارکوس تامس[استف چيپريانسکي]، آليسون سيلي اسميت[دوريس]. ٩٢ دقيقه. محصول ٢٠٠٧ آمريکا.
فرانک فلنچيک در شهر بوفالو زندگي مي کند. تنها شغلي که در زندگي دوست داشته و آن را خوب نيز انجام داده، آدم کشي است. ولي پس از سال ها کار براي عمو رومن- تبهکار لهستاني تبار- به خاطر اعتياد شديد به الکل در حال از دست شغل و موفقيت خويش است. فرانک پس از به خواب رفتن بر اثر مستي هنگام آخرين ماموريت، از سوي عمو رومن و استف براي ترک اعتياد به سن فرانسيسکو فرستاده مي شود. فرانک در آنجا به کلاس هاي گروه درماني رفته و سعي مي کند تا از مشروب دوري کند. در يکي از جلسات با تام آشنا شده و با وي دوست مي شود. اما برخورد با لورل پيرسون به وي انگيزه اي شديد براي ترک مشروب مي دهد. اما وسوسه نوشيدن او را راحت نمي گذارد و از سويي براي داشتن لورل-يعني کسي که براي اولين بار در زندگي عاشق شدن را با وي تجربه کرده- خود را ملزم به گفتن حقيقت مي بيند. همزمان کسب و کار خانوادگي عمو رومن به خاطر کوتاهي فرانک در کشتن رقيب وي-ادوارد اوليري ايرلندي تبار- به مخاطره افتاده و ادوارد تصميم به از ميان بردن وي دارد. لورل نيز که عاشق فرانک شده، بعد از اطلاع يافتن از پيشه وي و قصدش مبني بر ترک اعتياد تصميم مي گيرد تا در کنار وي بماند. اما فرانک ناگهان سن فرانسيسکو را ترک مي کند، چون خبرهايي ناجور از بوفالو دريافت کرده و خود را نيز قادر به ترک مشروب نمي بيند. فرانک در بوفالو با استف که در خانه اش مخفي شده، روبرو و مي فهمد که عمو رومن و بقيه گروه به دست اوليري و دار و دسته اش به قتل رسيده اند. اوليري که از بازگشت فرانک خبردار شده، فردي را براي کشتن وي مي فرستد. اما سربزنگاه لورل-که توسط فرانک آموزش ديده بود- سر رسيده و آدمکش را خلع سلاح مي کند. فرانکو نيز بعد از کشتن اوليري به همراه لورل به سن فرانسيسکو بازمي گرد تا بار ديگر ر کلاس هاي ترک اعتياد شرکت کند.

چرا بايد ديد؟
جان دال متولد ١٩٥٦ از کارگردان هاي کم و با استعدادي است که با اولين فيلمش مرا دوباره بکش[١٩٨٩] نشان داد که شيفته ژانر نوآر و آدم کش هاي حرفه اي و غير حرفه اي است. تعقيب اين راه منجر به ساخته شدن فيلم هاي مهم و با ارزشي چون آخرين اغوا و رد راک وست شد که آوازه نام او را در سراسر دنيا به عنوان وارث شايسته نوآر سازان آمريکايي پراکند. کسي که با به روز کردن قراردادهاي اين ژانر سعي در احياي آن داشت و موفق هم بود. اين تجربه گرايي منجر به خلق فيلمي چون فراموش نشدني نيز شد که از تلفيق نوآر با گونه علمي تخيلي پديد آمده بود. قماربازان با وجود عدم تعلق به ژانر نوآر فيلم خوش ساخت و هوشمندانه اي بود، ولي جان دال نيز ناخواسته اسير سيستم فيلمسازي هاليوود شد. Joy Ride و آخرين حمله ناگهان طرفداران او را نوميد کرد و به نظر مي رسيد که فيلمساز مستعد ديگري در حال خود ويرانگري است. ولي خوشحالم به اطلاع دوستداران او برسانم که: خانم و آقايان، جان دال هميشگي بار ديگر روي فرم و با فيلمي کمدي/جنايي بازگشته است!
مرا مي کشي يک فيلم کوچک و کم هزينه[٤ ميليون دلار] است که در ٢٦ روز ساخته شده و داستان طنز آميز آدم کشي است که قدرت خوب کشتن را از دست داده است. کسي که تنها حسرت وي نه از ميان بردن آدم ها، بلکه همان طور که خودش مي گويد از اين که آنها بد کشته ناراحت است!
مرا مي کشي بيش از آن که فيلمي خشن باشد، طناز است و با کمال تعجب طنازترين شخصيت آن يک قاتل خونسرد و الکلي است که عاشق هم مي شود. از اين نظر مي توان فيلم را شبيه اين را تحليل کن و يا آن را تحليل کن با بازي رابرت دنيرو يا گاوباز با شرکت پيرس برازنان دانست و به شکلي ساده انگارانه ملودرامي فرض کرد که آدم کش الکلي طي آن با يافتن عشق، مهارت سابق خود را نيز به کف مي آورد. ولي کافي است صحنه هاي جلسات گفتار درماني و بازي خيره کننده کينگزلي دقيق بشويد تا قدرت جان دال را در ساخت صحنه هاي کمدي دريابيد. مخصوصاً زماني که فرانک به آدم کش بودن خودش اعتراف مي کند و کک کسي نمي گزد!
تنها اشتباه فيلم حضور ويلسون و لئوني است و نقطه قوت آن بازي دو کهنه کار مثل فارينا و بيکرهال در نقش تبهکاران رقيب که حس و حالي زيبا به فيلم داده است. مرا مي کشي يقيناً دوستداران سرسخت دال-مثل اينجانب- را کاملاً راضي نخواهد کرد، ولي همين هم به نشانه بازگشت وي به فرم قابل قبول است. اطمينان دارم فيلم بعدي کمتر از کارهاي به ياد ماندني پيشين وي نخواهد بود. ولي تا آن روز توصيه مي کنم از همين يکي غافل نشويد!
ژانر: کمدي، جنايي، مهيج.
 

براي مشاهده عکسهايي از اين فيلم اينجا را کليک کنيد
 

لينکهاي دانلود (نسخه اورجينال و به زبان انگليسي)
http://rapidshare.com/files/63364316/ukllme.part1.rar 
http://rapidshare.com/files/63364247/ukllme.part2.rar 
http://rapidshare.com/files/63364298/ukllme.part3.rar 
http://rapidshare.com/files/63364218/ukllme.part4.rar 
http://rapidshare.com/files/63364342/ukllme.part5.rar 
http://rapidshare.com/files/63364130/ukllme.part6.rar 
http://rapidshare.com/files/63364274/ukllme.part7.rar 
http://rapidshare.com/files/63364056/ukllme.part8.rar

رمز فايل: ندارد

لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد
 

دانلود انيميشن

Bee Movie



Title: Ghost In The Shell
Language: Japanese
Length: 1 hour 22 minutes
Quality: High Definition (720p)
Subtitles: English, Romanian, Swedish, French, Italian, Spanish, Portuguese, German, Polish, Czech, Hungarian, Slovenian, Estonian
Video Format: MKV

Synopsis: In a near future, technology has firmly taken root into society at large. Cybernetic implants are nothing uncommon and robots roam as plentiful as humans, all connected through their ''ghosts'' to the electronic datastreams of the net. Major Motoko Kusanagi and the Public Security Section 9 find themselves in a constant battle with the newly created wave of technological terrorists and cyber-hackers. But things take a turn once Motoko gets involved in a certain case involving an extremely dangerous ''ghost'' hacker nicknamed the Puppetmaster, as she dives deeper and deeper into the limitless reality of the net, to reach her own startling conclusions.
 

براي مشاهده تصاويري از اين کارتون اينجا را کليک کنيد
 

لينکهاي دانلود (نسخه اورجينال و به انگليسي)
http://rapidshare.com/files/67633022/buzz.part1.rar
http://rapidshare.com/files/67636552/buzz.part2.rar
http://rapidshare.com/files/67637906/buzz.part3.rar
http://rapidshare.com/files/67638972/buzz.part4.rar
http://rapidshare.com/files/67640327/buzz.part5.rar
http://rapidshare.com/files/67641433/buzz.part6.rar
http://rapidshare.com/files/67646488/buzz.part7.rar
http://rapidshare.com/files/67650155/buzz.part8.rar

رمز فايل: ندارد


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
.
براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد

 

 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

دانلود آلبوم: فارسي

بعد از عشق
باصداي والي

آلبوم جدید و زیبای والي به نام بعد از عشق
 

  Song 64 Kb 128 Kb 192 Kb
1 .
Bia Tou
Download Download Download
2 .
Delamo Shekoondi
Download Download Download
3 .
Delbare Mehraban
Download Download Download
4 .
Dokhtar Afghani
Download Download Download
5 .
Doost Dokhtar
Download Download Download
6 .
Dorough Nagoo
Download Download Download
7 .
Hala Bechesh
Download Download Download
8 .
Hame Karat Doroughaki
Download Download Download
9 .
Khab (Instrumental)
Download Download Download
10 .
Khab
Download Download Download
11 .
Khanoomi
Download Download Download
12 .
Zim Zim Zim
Download Download Download


براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.
 

تک موزیک

آهنگ زيباي جان عشاق
با هنرنمائي استاد شجريان و اركستر سمفونيك 

لينک دانلود
براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

 
 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نرم افزار PC

Notepad++ 4.5
جایگزینی مناسب برای Notepad ویندوز!



Notepad++ برنامه‌ای رایگان برای ویراش كد اصلی (source code) برنامه ها و جایگزینی مناسب برای Notepad ویندوز است. این نرم افزار، زبان‌های برنامه نویسی متعددی را پشتیبانی می‌نماید. امكانات این برنامه عبارتند از: مشخص نمودن syntaxها ، تفكیك و قالب بندی كدها، تكمیل خودكار كدها، ویرایش همزمان چند فایل، Drag & Drop متون، قابلیت جستجوی كامل و ... همچنین این برنامه قابلیت ضبط و اجرای ماكروها را نیز دارد. علاوه بر تمام امكانات فوق، این نرم افزار که به زبان C++ نوشته شده است نظر بسیاری از كاربران را جلب نموده است.

قابلیت های کلیدی نرم افزار Notepad++ 4.5 :
- داشتن ویرایشگر WYSIWYG
- نمایش دستور-Syntax های زبان های برنامه نویسی مختلف به صورت رنگی
- پشتیبانی از زبانهای برنامه نویسی:
ASP, Ada, ASCII art, Assembly, AutoIt, BAT, C, C#, C++, Caml, CSS, doxygen, FORTRAN, HTML, Haskell, Java, JavaScript, KiXtart, Lisp, Lua, makefile, Matlab, Objective-C, Pascal, Perl, PHP, PostScript, Python, Ruby, Scheme, Unix Shell Script, Smalltalk, SQL, Tcl, TeX, Verilog, VHDL, VB/VBScript, XML

- دارای Auto-completion به طوری که شما می توانید در هر قسمت از متن با فشار دادن کلید های Ctrl+Space از کلمه ها و عبارات تعریف شده در زبان برنامه نویسی استفاده کنید. حتی می توانید این کلمات را خودتان برای این ویرایشگر تعریف کرده و از آنها استفاده کنید.
- قابلیت نمایش، ویرایش چندین سند و فایل متنی به صورت همزمان
- قابلیت Drag & Drop، باز کردن اسناد به وسیله Drag & Drop به داخل نرم افزار یا انتقال اسناد در داخل محیط نرم افزار به وسیله Drag & Drop
- قابلیت بزرگ نمایی و کوچک نمایی به روی متن
- قابلیت باز کردن چندین فایل در یک پنجره و امکان فراخوانی آنها با باز کردن مجدد نرم افزار
- جستجو گر منظم و با قاعده و قابلیت جایگزینی متن
- پشتیبانی از زبان های مختلف از جمله فارسی در منو ها نرم افزار
- پشتیبانی از قابلیت Bookmark
- قابلیت ضبط و اجرای Macro
- حجم کم نرم افزار
- توانایی بالا در باز کردن فایل های متنی سنگین (که معمولاً Notepad از باز کردن آن ها عاجز است)
- و ...

پلاگین های گنجانده شده در این نرم افزار:
1. TexFX v0.24a
2. Function list v1.2
3. ConvertExt v1.1
4. NppExec v0.2 beta 4
5. Spell checker v1.2
6. Quick text v0.02
7. Light Explorer v1.4
8. Hex editor v0.84


لينک دانلود (حجم فايل حدود يک مگابايت)

رمز فايل: ندارد

لينک دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد
 

دنياي موبايل

تشخیص دقیق رنگ اجسام در گوشی موبایل شما!


نرم افزار Scanobile.Colorpicker یک نرم افزار فوق العاده برای تشخیص رنگ اجسام است. این برنامه به وسیله دوربین گوشی موبایل شما رنگ اجسام مورد نظر شما را به طور دقیق به همراه کد رنگ به شما اعلام می کند. این نرم افزار یک نرم افزار فوق العاده برای طراحان است . شما می توانید از این به بعد حتی رنگ هایی که در کوچه و خیابان می بینید به راحتی و با همان دقت رنگ به داخل کامپیوتر خود بیاورید. کافی است که دوربین موبایلتان را روی جسم مورد نظر آورده تا این برنامه پس از پردازش کد رنگ و نام رنگ مورد نظر را به شما بگوید این نرم افزار سیمبیان می باشد و به روی گوشی های زیر به خوبی کار می کند:
Nokia ۶۶۷۰
Nokia ۶۶۸۱
Nokia ۷۶۱۰
Nokia N-Gage QD
Nokia N۹۰
Nokia ۶۶۰۰
Nokia ۶۶۳۰
Nokia ۶۶۸۰
Nokia ۶۶۸۲
Nokia ۷۶۵۰
Nokia N-Gage
Nokia N۷۰
Nokia N۷۲

لينک دانلود
براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.
رمز فايل: www.mobin-group.com

 

 
 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

بخش اول

مطالب ارسالی نویسندگان ثابت «روزانه»
 

نمکدون
alimerikhi@yahoo.com

 

 

حديث روزانه
arash_new2001@yahoo.com

پیامبراکرم (ص) فرمودند:
اِذا رَاَیتُم الرَّجُل لایُبالی ما قال و لا ما قِیلَ لَهُ فَهُوَ شِرکُ الشَّیطان
 
هرگاه دیدید که مردی باکی ندارد که چه می گوید و چه درباره اش گفته می شود،چنین کسی شریک شیطان است

(جهادالنفس،ح687)

 

 

يک لبخند
toraj_fal@yahoo.com

زنی شوهر خود را سرزنش کرد و گفت : بیست سال است که با من ازدواج کرده ای ، روزی چهار پاکت سیگار می کشی . اگر مرد با اراده ای بودی ، سیگار را ترک کرده و پول سیگارها را جمع می کردی که حالا بتوانی برای من پالتو پوست بخری !!!


گویند طلبه ای ماه مبارک رمضان به دهی جهت ترویج دین رفت . ولی روز اول ماه به وی ثابت نشد .
آخر ماه نیز یک روز جلوتر ثابت شد و مردم 28 روز روزه گرفتند !! چون خواست از اهالی خداحافظی کند ، پیرمردی جلو آمد و گفت : آقا تو را به خدا چهارده سال دیگر نیز به اینجا بیا و این بیست و هشت روز را هم بردار !!


در یک مجلس مهمانی پسر کوچولوی صاحبخانه با پالتو پوست مادرش بازی می کرد . خانمی از او پرسید : این پالتوی پوست مال مادر شماست ؟
پسر کوچولو جواب داد : بله خانم .
خانم پرسید : می توانی بگوئی کدام حیوان بیچاره پوستش کنده شده تا مادر شما دارای چنین پالتوی پوست زیبائی شده ؟
پسر کمی فکر کرده و گفت : بله خانم ، پدرم همین دیروز به مامانم می گفت ، پوستم کنده شد تا تونستم پالتو پوست برای تو بخرم تا تو بتونی پهلو دوستات قیافه آدمای ثروتمند رو بگیری !!!!!!

 

 

پرسش از اسلام
zahra4066@yahoo.com

سوال:
تفاوت ابلیس با شیطان در قرآن؟

پاسخ:
برای دستیابی به پاسخ ضروری است دو واژه ی شیطان و ابلیس تبیین گردد.

شیطان:
شیطان از ماده «شطن» به معنی مخالفت می باشد،‌ و به هر موجود طغیانگر و مخالفی گویند، خواه از انسان ها باشد یا از جن و یا از حیوانات[1].
كلمه ی شیطان در قرآن به سه صورت استعمال شده است:
1. مفرد شیطان بدون الف ولام؛ در این صورت مراد، شیطان غیر معین است و می تواند شامل هر فردی از شیاطین جن و انس، بشود مثل این آیه ی شریفه: «وَ مَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطاناً فَهُوَ لَهُ قَرينٌ »[2] یعنی هر كس از ياد خدا روى‏گردان شود شيطانی را به سراغ او مي فرستيم که همواره قرين اوست!.
2- مفرد الشیطان همراه با الف و لام؛ در این صورت غالباً به معنی خاص یعنی ابلیس آمده است، مثل آیه شریفه: «يا بَني‏ آدَمَ لا يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطانُ كَما أَخْرَجَ أَبَوَيْكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ»[3] یعنی: اى فرزندان آدم! شيطان شما را نفریبد، آن گونه كه پدر و مادر شما را از بهشت بيرون كرد. و در برخی موارد نیز به معنای عام آمده است، مثل این آیه ی شریفه: «الشَّيْطانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَ يَأْمُرُكُمْ بِالْفَحْشاء...» یعنی شیطان شما را از فقر و تهیدستی بیم می دهد و به فحشا و زشتی ها فرا می خواند.»[4] در این جا (الف و لام) در معنای جنس (عام) بکار رفته است؛ چون ترساندن از فقر و دعوت به عمل خلاف شرع گاهی از طرف شیطان انسانی نیز صورت می پذیرد.
3. شیاطین به صورت جمع؛ و این نشانگر آن است كه شیطان مصادیق متعدد و مختلفی دارد در حالی که اگر كلمه ی شیطان اسم برای فرد خاص (ابلیس) بود، ‌به صورت مفرد می آمد. علاوه این که در برخی از آیات بعد از کلمه ی شیاطین به ‌اختلاف جنس شیطان ها نیز اشاره می کند، مانند آیه ی شریفه: «وَ كَذلِكَ جَعَلْنا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَياطينَ الْإِنْسِ وَ الْجِن» «و بدین گونه برای هر پیامبری دشمنانی از شیطان های انسان و جن قرار دادیم.»[5]

ابلیس:
ابلیس از كلمه ی (ابلاس) و به معنای غم و اندوهی است كه از شدت یأس و ناامیدی باشد. خداوند می فرماید: « وَ يَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ يُبْلِسُ الْمُجْرِمُون‏»[6]یعنی: و روزی كه قیامت بر پا شود،‌ تبهكاران نومید و غمگین می شوند.[7]
ابلیس را بدین جهت به این نام می خوانند چون از رحمت خدا ناامید شد و علت آن تمرد از دستور خداوند متعال بود.
قرآن در این زمینه می فرماید: «و به یاد آرید زمانی را كه به فرشتگان گفتیم برای آدم سجده كنید، آنها همگی سجده كردند و به جز ابلیس، ‌او از جن بود. پس از فرمان پروردگارش خارج شد»[8]. خداوند از او سؤال کرد: «ای ابلیس چه چیز مانع تو از سجده كردن بر مخلوقی كه با قدرت خود او را آفریدم گردید؟ آیا تكبر كردی یا از برترین بودی؟ (خود را برتر دیدی) ابلیس جواب داد: من از او بهترم مرا از آتش آفریده ای و او را از گل[9]. و در این جا بود كه خداوند دستور به اخراج او داد[10] و او را از صف ملائك جدا نمود[11] البته او از ابتدا نیز از ملائك نبود. بلكه به خاطر بندگی و اطاعت و قرب به پروردگار، در صف فرشتگان جای گرفت.[12]
امام رضا علیه السلام فرمودند:" نام ابلیس، «حرث یا حارث» بوده است. و ابلیس نامیده شد زیرا از رحمت خدا مأیوس گردید."[13]
ابن عربی، صاحب كتاب فتوحات مكیه در خصوص نامگذاری ابلیس می نویسد: اولین كسی كه شیطان نامیده شد، [حارث] بود، پس خداوند او را ابلاس نمود. یعنی از رحمت خود طرد و مأیوسش كرد.[14]
قرآن می فرماید: وقتی كه خداوند او را از صف ملائك خارج نمود عرض کرد: « پروردگارا پس مرا تا روزی كه (خلایق) برانگیخته می شوند، مهلت ده، خداوند فرمود: تو از مهلت یافتگانی تا روز و زمانی معین.»[15]
وقتی ابلیس از زنده بودن خود مطمئن گشت گفت: «به عزت تو سوگند كه همه ی (مردم) را گمراه خواهم كرد. مگر بندگان تو،‌ آنان كه خالص شده اند.[16]
پس او دشمن قسم خورده ی بشریت است. توصیه و سفارش اكید خداوند به بندگانش این است که: «به درستی كه شیطان (ابلیس) دشمن شماست پس او را دشمن بدارید.»[17]
البته ذكر این نكته لازم است كه همه ی شیاطین تابع دستورت ابلیس بوده و تحت فرماندهی او می باشند. قرآن كریم از این گروه بعنوان حزب شیطان (ابلیس) نام می برد.
«شیطان (ابلیس) بر آنها چیره شده پس یاد خدا را از خاطرشان برده است، ‌آنان حزب شیطانند. آگاه باش كه حزب شیطان همان زیان كارانند»[18].
نتیجه این که:
ابلیس، اسم شیطان خاصی است كه بواسطه ی نافرمانی از درگاه خداوند متعال رانده شد و شیطان یك مفهوم كلی است به معنی موجود متمرد و طغیانگر كه شامل ابلیس و دیگر شیاطین از جن و انس و حتی حیوانات می گردد.

--------------------------------------------------------------------------------

[1] المنجد فی اللغة.
[2] زخرف،36.
[3] اعراف، 27.
[4] بقره، 268.
[5]انعام، 112.
[6] روم ،12.
[7] المفردات فی غریب القرآن، راغب اصفهانی.
[8] كهف، 50 "وَ إِذْ قُلْنَا لِلْمَلَئكَةِ اسْجُدُواْ لاَِدَمَ فَسَجَدُواْ إِلَّا إِبْلِيسَ كاَنَ مِنَ الْجِنّ‏ِ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ...".
[9] سوره ص 75 ـ 76 "قَالَ يَإِبْلِيسُ مَا مَنَعَكَ أَن تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِيَدَىَّ أَسْتَكْبرَْتَ أَمْ كُنتَ مِنَ الْعَالِين‏ (*)قَالَ أَنَا خَيرٌْ مِّنْهُ خَلَقْتَنىِ مِن نَّارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِن طِينٍ"
[10] سوره ص، 78-77 "قَالَ فَاخْرُجْ مِنهَْا فَإِنَّكَ رَجِيمٌ (*)وَ إِنَّ عَلَيْكَ لَعْنَتىِ إِلىَ‏ يَوْمِ الدِّينِ".
[11] تفسیر نمونه، ج 19، 341.
[12] تفسیر نمونه، ج 12، 462.
[13] سفینة البحار، ج 1، ص 99.
[14] الفتوحات المكیه، ابن عربی، ج 1، ص 134.
[15] سوره ص، 79 ـ 80 ـ 81 "قَالَ رَبّ‏ِ فَأَنظِرْنىِ إِلىَ‏ يَوْمِ يُبْعَثُونَ(*) قَالَ فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنظَرِينَ(*)
إِلىَ‏ يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ".
[16] سوره ص، 82 ـ 83 "قَالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ (*) إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ".
[17] فاطر، 6 "إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكمُ‏ْ عَدُوٌّ فَاتخَِّذُوهُ عَدُوًّا..."
[18] مجادله، 19 "اسْتَحْوَذَ عَلَيْهِمُ الشَّيْطانُ فَأَنْساهُمْ ذِكْرَ اللَّهِ أُولئِكَ حِزْبُ الشَّيْطانِ أَلا إِنَّ حِزْبَ الشَّيْطانِ هُمُ الْخاسِرُون‏".

 

 

فردوسي طوسي
baran432002@yahoo.no

درپس ماجراي کناره گيري کيخسرو از سلطنت و در واقع خودکشي سیاسیاو، يک نظريه سياسي عميق نهفته است.
نمیتوان انکارنمود که در اين کار او رنگي از يک نوع فلسفه سياسي وجود دارد، اما هر فلسفه اي نيز دلايل ويژه خود را دارد که بايد روشن شود.
اين مساله کوچکي نيست که پادشاهي درست در اوج خوشبختي و پيروزي و کامروايي، هنگامي که نه تنها بر تمام دشمنان کشور پيروز شده، بلکه ريشه بدي را از جهان برکنده است و براي هميشه به يک دوره طولاني از پيکارهاي ميان نيکي و بدي به سود نيکي پايان داده است، و نيکي را بر همه جهان فرمانروا گردانيده و ظاهرا هيچ دليلي براي پشيماني يا نگراني ندارد، نه فقط تصميم به کناره گيري بگيرد بلکه بر آن شود تا اين جهان را ترک گويد.

هيچ پادشاهي در سراسر شاهنامه به خردمندي و دليري و دادگري کيخسرو وجود ندارد و هيچ پادشاهي نتوانسته است ريشه بدي را بخشکاند و به ايران و جهان آن روزي ؛ چنين امنيت و رفاه و خوشبختي و شادماني ارمغان کند. حتي رستم با همه دلاوري خود نتوانسته بود افراسياب را شکست دهد و هنگام پادشاهي کيخسرو شخصيت او در سايه قرار مي گيرد.
فردوسي درباره پادشاهي او مي گويد:

به هر جاي ويراني آباد کرد دل غمگنان از غم آزاد کرد
جهان گشت پرسبزه و رودآب سر غمگنان اندرآمد به خواب
زمين چون بهشتي شد آراسته زداد و ز بخشش پر از خواسته
چو جم و فريدون بياراست گا زداد و زبخشش نياسود شاه
جهان شد پراز خوبي و ايمني زبد بسته شد دست اهريمني
هر آن بوم و برکان نه آباد بود تبه بود و ويران زبيداد بود
درم داد و آباد کردش زگنج زداد و زبخشش نيامدش رنج
جهان از بدانديش بي بيم شد دل اهرمن زين به دو نيم شدو

زال درباره پادشاهي او مي گويد:

زگاه منوچهر تا کيقباد از آن نامداران که داريم ياد
نديدم کسي را بدين بخردي بدين بُرز و اين فره ايزدي

چرا بايد چنين فرمانرواي بي همتايي تصميم به این نوع از ؛ خودکشي سیاسی بگيرد؟

ادامه دارد ...

 

 

مصحف
hamed.1360@yahoo.com

هر روز چند آيه قرآن بخوانيم

« براى شنيدن آيه مورد نظر بر روى شماره آيه كليك كنيد و براي مشاهده تفسير الميزان و نمونه بر روي آيه کليک کنيد »

سوره: سورة الرعد آيات: 43 محل نزول: مدینه

 
لَهُ دَعْوَةُ الْحَقِّ وَالَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِهِ لاَ يَسْتَجِيبُونَ لَهُم بِشَيْءٍ إِلاَّ كَبَاسِطِ كَفَّيْهِ إِلَى الْمَاء لِيَبْلُغَ فَاهُ وَمَا هُوَ بِبَالِغِهِ وَمَا دُعَاء الْكَافِرِينَ إِلاَّ فِي ضَلاَلٍ 14 وَلِلّهِ يَسْجُدُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ طَوْعًا وَكَرْهًا وَظِلالُهُم بِالْغُدُوِّ وَالآصَالِ 15 قُلْ مَن رَّبُّ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ قُلِ اللّهُ قُلْ أَفَاتَّخَذْتُم مِّن دُونِهِ أَوْلِيَاء لاَ يَمْلِكُونَ لِأَنفُسِهِمْ نَفْعًا وَلاَ ضَرًّا قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الأَعْمَى وَالْبَصِيرُ أَمْ هَلْ تَسْتَوِي الظُّلُمَاتُ وَالنُّورُ أَمْ جَعَلُواْ لِلّهِ شُرَكَاء خَلَقُواْ كَخَلْقِهِ فَتَشَابَهَ الْخَلْقُ عَلَيْهِمْ قُلِ اللّهُ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍ وَهُوَ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ 16 أَنزَلَ مِنَ السَّمَاء مَاء فَسَالَتْ أَوْدِيَةٌ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّيْلُ زَبَدًا رَّابِيًا وَمِمَّا يُوقِدُونَ عَلَيْهِ فِي النَّارِ ابْتِغَاء حِلْيَةٍ أَوْ مَتَاعٍ زَبَدٌ مِّثْلُهُ كَذَلِكَ يَضْرِبُ اللّهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَاء وَأَمَّا مَا يَنفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الأَرْضِ كَذَلِكَ يَضْرِبُ اللّهُ الأَمْثَالَ 17 لِلَّذِينَ اسْتَجَابُواْ لِرَبِّهِمُ الْحُسْنَى وَالَّذِينَ لَمْ يَسْتَجِيبُواْ لَهُ لَوْ أَنَّ لَهُم مَّا فِي الأَرْضِ جَمِيعًا وَمِثْلَهُ مَعَهُ لاَفْتَدَوْاْ بِهِ أُوْلَـئِكَ لَهُمْ سُوءُ الْحِسَابِ وَمَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمِهَادُ 18

 

ترجمه فارسي مکارم

دعوت حق از آن اوست! و كسانى را كه (مشركان) غير از خدا مى‏خوانند، (هرگز) به دعوت آنها پاسخ نمى‏گويند! آنها همچون كسى هستند كه كفهاى (دست) خود را به سوى آب مى‏گشايد تا آب به دهانش برسد، و هرگز نخواهد رسيد! و دعاى كافران، جز در ضلال (و گمراهى) نيست! «14» تمام كسانى كه در آسمانها و زمين هستند -از روى اطاعت يا اكراه- و همچنين سايه‏هايشان، هر صبح و عصر براى خدا سجده مى‏كنند «15» بگو: «چه كسى پروردگار آسمانها و زمين است؟» بگو: «الله!» (سپس) بگو: «آيا اوليا (و خدايانى) غير از او براى خود برگزيده‏ايد كه (حتى) مالك سود و زيان خود نيستند (تا چه رسد به شما؟!); بگو: «آيا نابينا و بينا يكسانند؟! يا ظلمتها و نور برابرند؟! آيا آنها همتايانى براى خدا قرار دادند بخاطر اينكه آنان همانند خدا آفرينشى داشتند، و اين آفرينشها بر آنها مشتبه شده است؟!» بگو: «خدا خالق همه چيز است; و اوست يكتا و پيروز!» «16» خداوند از آسمان آبى فرستاد; و از هر دره و رودخانه‏اى به اندازه آنها سيلابى جارى شد; سپس سيل بر روى خود كفى حمل كرد; و از آنچه (در كوره‏ها،) براى به دست آوردن زينت آلات يا وسايل زندگى، آتش روى آن روشن مى‏كنند نيز كفهايى مانند آن به وجود مى‏آيد -خداوند، حق و باطل را چنين مثل مى‏زند!- اما كفها به بيرون پرتاب مى‏شوند، ولى‏آنچه به مردم سود مى‏رساند ( آب يا فلز خالص ) در زمين مى‏ماند; خداوند اينچنين مثال مى‏زند! «17» براى آنها كه دعوت پروردگارشان را اجابت كردند، (سرانجام و) نتيجه نيكوتر است; و كسانى كه دعوت او را اجابت نكردند، (آنچنان در وحشت عذاب الهى فرو مى‏روند، كه) اگر تمام آنچه روى زمين است، و همانندش، از آن آنها باشد، همه را براى رهايى از عذاب مى‏دهند! (ولى از آنها پذيرفته نخواهد شد!)براى آنها حساب بدى است; و جايگاهشان جهنم، و چه بد جايگاهى است! «18»

آیات امروز را می توانید از طریق این لینک هم مطالعه کنید


توضيح:
هر روز مي خواهيم يک صفحه از قرآن را با هم بخوانيم (به همراه معني آن) هر روز چند دقيقه وقت مي ذاريم، بعد از يه مدت مي بينيم کل قرآن را ختم کرده ايم، به همين راحتي.
فرمايش امام صادق (عليه السلام) هم که يادمون هست: «قرآن پیمان خداست بر خلق او و برای شخص مسلمان شایسته است که بر عهد خود نگاه کند و هر روز 50 آیه بخواند.»
بيائيم فعلا حداقل با يک صفحه در روز شروع کنيم!
ياعلي مدد ... التماس دعا

 

 

بخش دوم

ديگر مطالب ارسالی

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

ashege_shahadat_84@yahoo.com

ياد 65 لاله عاشق


آري آمده اي سرافراز تر از کوه
آري و آمدنت همچو رفتنت باشکوه
من آمده ام که گويم پس از تو چون شده است ....

*************

ديروز 65 شهيد عاشق بر روي دستان شيدايان تشييع شد.
65 لاله سرخ كه پس از سال‌ها ياد و خاطره 8 سال رشادتشان را به ما يادآور شدند؛
و اشك بود كه مهمان چشمان منتظران گشت و ياد يوسفان ديار جاوداني را در دل‌ها زنده ساخت.
بارالها ! ما را هيچ‌گاه شرمنده خون شهدا مكن.

 

 

mehr0321@yahoo.com

گفت که حجاب زنان توهين به مردان است
گفتم چرا؟
گفت:
_چون وقتي زني خود را از مردي مي پوشاند با اين کاربه مرد مي گويد تو: چشم چران هستي .تو به انسانيت زن بها نمي دهي .
تو زن را فقط وسيله اي براي لذت بردن مي داني ونمي تواني زن را جداي از جسمش در نظر بگيري.
ادامه داد حجاب اجباري هم توهين به زنان ومردان است
گفتم پس چرا هيچ کس انجام وظيفه نگهبان بانک را توهين به مردم نمي داند چون با حساب شما مراقبت از بانک دزد دانستن
مردم است در حاليکه فقط کسي به نگهبان اعتراض مي کند که اورا مزاحم دزدي خود مي داند کساني هم که به حجاب زن
اعتراض مي کنند حجاب رامزاحم دزدي جنسي خود ( چشم چراني) مي دانند

 

 

jahromzzz@googlemail.com

عرف رو چی تعیین میکنه ؟

سلام ... من همونی هستم که اون مطلب رو درباره روشنفکرا نوشته بودم. 3 تا ایمیل در جواب برام اومد. از این به بعد ایملی من اینه و هر روز منتظر مطالب من باشید ... من حاضرم از خودم دفاع کنم ...
یه معرفی هم بکنم ... ابوالفضل هستم 17 ساله از جهرم ( دانشجو دانشگاه چمران کرمان)
اینم وبلاگم ... www.jahromzzz.blofa.com
عرف جامعه رو تعیین میکنه.
عرف رو چی تعیین میکنه ؟ نمی دونم . یه چند تا مثال براتون بزنم... ما به هر چی عادتمون بدن عادت میکنیم .
معلم دینی مون می گفت: دوره ما اگه دختر لاغر بود شوهر نمی رفت! اما الان اینجوری نیست!؟ یعنی سلیقه ها تغییر میکنه به مرور زمان ... نه محال ِ .نمی دونم !
2:تو کتاب ورونیکا تصمیم میگیرد بمیرد(پائولو کوئیلیو ) نشوته بود... . در دوران قدیم صفحه کلید ماشین های تحریر به بعد چون همه تند تایپ میکردن دکمه ها به میچسبیده به هم (نمی دونم .. مشکل پیدا میکرده)a.b.c.d.e…. ترتیب بوده..
یه نفر پیدا میشه برای اینکه جلوی این مشکل رو بگیره یه کیبرد طراحی میکنه که حروف قاطی پاطی باشه... الان همون شده کی برد کیورتی !!! الان همه از همین استفاده میکنن و هیچکس هم از خودش نمی پرسه چرا؟
3:تو کتاب فاطمه فاطمه است نوشته.
عربها بعد از پیامبر به این عقیده بودن که انسان بعد از ج ن ب شدن جن زده میشه... به همین خاطر غسل میکردن... الان همون مونده تا الان و هیچکس هم نمی گه که چرا؟
الان حرف همینه ... مثلا الکی الکی یه شلوار پاره پاره میشه مد! چرا؟
رو سه تاش فکر کنین ... منتظر نظراتتون هستم

 

 

salman_yavar@yahoo.com

متن کامل كتاب "تجلی هویت ایرانی در نیویورک" بر روی وب

متن کامل کتاب "تجلی هویت ایرانی در نیویورک" در پایگاه اینترنتی ریاست جمهوری قرار گرفت.
به گزارش کتاب‌نیوز، متن کامل کتاب "تجلی هویت ایرانی در نیویورک" که گزارش مشروح و متن سخنرانی‌های محمود احمدی نژاد در سفر اخیر خود به آمریکا را شامل می‌شود، جهت استفاده علاقه مندان در پایگاه اینترنتی ریاست جمهوری قرار گرفت.
انتشار این کتاب، به ویژه مقدمه آن که سفر رئیس جمهور به آمریکا را فتح الفتوحی فراتر از فتح فاو ارزیابی کرده است! انتقادات فراوانی را در پی داشت. شایان ذکر است این کتاب توسط مرکز پژوهش و اسناد ریاست جمهوری و به همت انتشارات آن مرکز ـ جمهور ـ منتشر شده بود.

برای دریافت فایل PDF این کتاب بر روي اين لينک کلیک نمایید.

 

.

alirezamajidi@gmail.com

مصاحبه «جی آدلسون» - مؤسس سایت دیگ
با روزنامه گاردین

روزنامه گاردین ، دیروز مصاحبه‌ای داشت با «جی آدلسون» ، مؤسس سایت بسیار موفق دیگ. توجه شما را به چند نکته برجسته مصاحبه جلب می‌کنم:

- ما (سایت دیگ) ، 21.5 میلیون بازدیدکننده و 200 میلیون مرور صفحه در ماه داریم. سایت دیگ دو میلیون کاربر دارد که 20 درصد آنها فعال هستند. دکمه‌های دیگ در همه جا هستند.

- ماهانه یک میلیارد بار روی دکمه‌های دیگ کلیک می‌شود و ماهانه صد میلیون بار بر تعداد این کلیک‌ها افزوده می‌شود.

jay adelson.jpg
به تی‌شرت جی آدلسون دقت کنید!

- مردم می گویند که فکر می‌کنند که مشارکت در یک صحنه خرد جمعی ، باارزش است.

- گرچه برخی به امید افزایش  ترافیک در دیگ فعالیت می‌کنند ، ولی من باور دارم که انگیزه قوی‌تر ، اشتراک اتفاقات در حال رخ دادن است.

- با ارتقایی که در پروفایل کاربران ایجاد شد ، میزان فعالیت کاربران سیر صعودی به خود گرفت. حالا هر کاربر می‌تواند به اخباری که به وسیله دوستانش وارد دیگ می‌شود و در شرایط عادی وارد صفحه اول دیگ نمی‌شود ، نگاه کند. به این ترتیب به جای خرد همه جمع ، می‌شود خرد گروه دوستان را مورد مشاهده قرار داد.

خواندن و پیدا کردن بقیه نکات را می‌گذارم به عهده خود شما!

 

 

ashoora63.ht@gmail.com

كاروان 65 يادگار؛ از وليعصر تا بهشت


مراسم تشييع پيكر مطهر 65 شهيد دوران دفاع مقدس، همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) از حدود ساعت 30/9 صبح روز سه‌شنبه در ميدان وليعصر تهران آغاز شد.
ابتدا نواي دلنشين قرآن كريم با حضور كريم منصوري در ميدان وليعصر طنين افكند و با اين نوا مراسم رسما آغاز شد.
ساعتي پيش از آغاز مراسم، خودروهاي حامل تابوت‌هاي مطهر شهدا در گوشه‌هاي ميدان مستقر شده بود و طيف‌هاي مختلف مردم در حال زيارت و عزاداري بودند، البته اين زيارت بدون هياهو و برنامه خاصي بود و هر فردي آرام آرام با شهدا زمزمه مي‌كرد و گاهي نيز شاخه‌هاي گلي را نثار تابوت شهدا مي‌ساخت.
پوسترهايي از تصاوير شهدا و همچنين تصوير معروف زيارت مقام معظم رهبري از كهف الشهداي تهران نيز در ميان افرادي كه كم‌كم به خيل رهروان شهدا مي‌پيوستند، توزيع مي‌شد.
افزايش چشمگير جمعيت، با آغاز مراسم مشهود شد و «كاظم صديقي» از سخنرانان معروف به جمع عزاداران پيوست و سخنانش را از جايگاه مخصوص اجراي مراسم آغاز كرد.
وي درباره فضائل امام صادق (ع) و تاكيد اسلام بر مقاومت و پايمردي سخن به ميان آورد و با اشاره به موفقيت‌هاي اخير ايران در عرصه سياست خارجي و موضوع هسته‌اي، تصريح كرد كه حركت رئيس جمهور در راستاي حركت شهداي سرافراز است.
سعيد حداديان نيز همچون گذشته اين بار نيز مداحي مراسم تشييع شهدا را آغاز كرد و در سخنانش و پيش از آن كه مرثيه معروف "ياد امام و شهدا" را زمزمه كند، گفت: تعداد اين 65 شهيد به عدد سن امام صادق (ع) است.
وي در ادامه به ذكر فضائل شهداي دفاع مقدس و مصائب امام جعفر صادق (ع) پرداخت.
در ميان مداحي سعيد حداديان، متوجه حضور رئيس جمهور بر روي يكي از خودروهاي حامل پيكر شهدا شدم.
رئيس جمهور در ضلع غربي ميدان حضور يافته بود، ولي در ساير قسمت‌هاي ميدان هيچ كس از حضورش اطلاع نيافت.
همه مشغول اشك ريختن و عزاداري براي شهدا بودند و با توجه به سرزده بودن اين ديدار، تعداد بسيار زيادي از حاضرين در ميدان وليعصر از حضور محمود احمدي نژاد اطلاع نيافتند و شايد وي نيز همين گونه مي‌خواست؛ چرا كه تعداد محافظين و همراهان رئيس جمهور بسيار كم بود و به نظر مي‌رسيد تمهيدات امنيتي خاصي نيز براي اين حضور در نظر گرفته نشده است.
حضور گسترده تصويربرداران و عكاساني كه براي ثبت لحظات حضور رئيس جمهور از يكديگر پيشي مي‌گرفتند، شايان توجه بود، البته كساني كه در ضلع غربي ميدان حضور داشتند با ديدن رئيس جمهور به ابراز احساسات مي‌‌پرداختند و برخي نيز مسائل و مشكلات خود را بيان مي‌كردند.
پس از پايان مداحي، حركت كاروان به سمت معراج شهدا آغاز شد و مداحان در نقاط مختلف اين كاروان شروع به مرثيه خواني و عزاداري كردند كه مردم نيز همنوا با آنان و برخي نيز آرام و تنها با ريختن اشك اين يادگاران هشت سال دفاع مقدس را بدرقه مي‌كردند.
رئيس جمهور پس از حركت كاروان شهدا به سمت معراج شهدا، در خيابان وليعصر از كاروان جدا شد و كاروان شهدا پس از عبور از خيابان‌هاي وليعصر، انقلاب، حافظ، وحدت اسلامي و بهشت در معراج شهداي تهران آرام گرفت.
تعدادي از مسئولين از جمله فرمانده كل سپاه، رئيس بنياد حفظ آثار، رئيس سازمان بازرسي كل كشور و چند تن از معاونين وزرا و سايرين نيز در اين مراسم حاضر شدند كه تقريبا حضور هيچ كدام از آنها تشريفات خاصي نداشت و با آرامش به زيارت شهدا مشغول بودند.

 

 

farnoosh_z66@yahoo.com

جشنواره ی مهرگان 6 ، دانشگاه علوم پزشکی اهواز ، 16 و 17 آبان 86

مطلبی که در زیر می خوانید خوشبختانه داستان نیست . تنها گلایه ای است از دانشگاه . آن هم دانشگاهی که قدمتش به امروز یا دیروز برنمی گردد . گلایه ای است از دانشگاه علوم پزشکی تهران . دانشگاهی که دهها و یا صدها پزشک ، داروساز ، رادیولوژیست ، ... را در دامان خود تربیت کرده است .
داستان از این جا شروع می شود که هر ساله جشنواره ی شعر و داستان کوتاه با عنوان " مهرگان " در بین دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور برگزار می شود . امسال این جشنواره در اهواز برگزار شد
از بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مادر ایران زمین ( دانشگاه علوم پزشکی تهران ) حدود 15 نفر برگزیده شدند و باید برای داوری آثار به اهواز می رفتند . در این بین معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه می بایست هماهنگی لازم را برای اعزام برگزیدگان به اهواز انجام دهد . معاونت دانشگاه مادر
( روی این کلمه تاکید بسیار می ورزم تا فجاعت امر بیشتر مشخص شود ! ) عصر روز دوشنبه 14 آبان به دانشجویان خبر داد که برای آنها بلیطی تهیه نشده است . معاونت دانشجویی طی چند روز گذشته در این فکر بوده است که دانشجویان را با قطار راهی اهواز کند یا با اتوبوس ! یک بار به این نتیجه رسید که دانشجویان دختر و پسر نباید با هم راهی سفر شوند . پس سفر با قطار کنسل شد . در تصمیم دیگر اتوبوس را جایگزین کرد ، ولی در تفکرات خود باز هم از سفر مختلط دانشجویان ابراز نگرانی کرد . سپس تصمیم گرفت که دانشجویان مذکر با فاصله زمانی 8 ساعت زودتر یا دیرتر از مونث حرکت کنند . حدود 10 دقیقه ی بعد خبر رسید که تنها برای کادر اجرایی چشنواره بلیط فراهم شده است ، آن هم بلیط قطار و متاسفانه برای برگزیدگان جشنواره هیچ بلیطی فراهم نشده است . هنوز دانشجویان منتظر تصمیم معاونت فرهنگی دانشگاه بودند که خبر رسید ، دانشجویان عزیز خود عازم اهواز شوند ، مخارج سفر را فاکتور کنند ، دانشگاه حتما در بازگشت به تهران هزینه ها را متقبل خواهد شد . تا این ساعت یعنی 19 عصر روز دوشنبه هنوز همه ی دانشجویان امید داشتند که بالاخره راهی خواهند شد ، ولی با مراجعه به پایانه ی جنوب و مراکز فروش بلیط قطار مطلع شدند که هیچ بلیطی برای حرکت به سمت اهواز باقی نمانده است !!!!
تا جایی که من ( یکی از برگزیدگان این جشنواره ) باخبر هستم فقط 3 یا 4 نفر از برگزیدگان توانسنتد با اتومبیل شخصی خود به جشنواره برسند و الباقی از شرکت در این ضیافت و کسب جایزه محروم ماندند .
نمی دانم ، شاید برای عزیزان اصلا مهم نباشد که قشر دانشجو این قدر لگد مال شود و شان و منزلت دانشجو تا حد خرید یک بلیط تنزل یابد .
آخر عزیز هموطن و هم مسلک " ستاد اجرایی" چه تفاوتی با برگزیدگان جشنواره دارد ؟! معاونت دانشگاه خونی رنگین تر از خون دانشجو دارد ؟!؟ این جا کجاست که دانشجو را ملعبه ی دست خود
می کنند ؟؟! دانشگاه علوم پزشکی تهران که این همه داد دانشجو سالاری سر می دهد همین جاست ؟!؟ ارزش و اعتبار دانشجویان کمتر از تهیه ی بلیط است ؟!؟ نمی دانم معاونت فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران با خواندن این نامه عصبانی می شوند یا خیر ولی این نامه تنها حرف من نیست . حرف همه ی کسانی است که هر روز توسط عزیزانی مثل دکتر ..... ( اسم نمی آورم تا به کسی توهین نکرده باشم ) تحقیر می شوند .
دیگر عرضی نیست ، جز این که این جا دانشگاه علوم پزشکی تهران است . جایی که دکتر حسابی با خون دل تاسیس کرده است . همین .

فرنوش زنگوئی
16 آبان 86

 

 

poorchesta@gmail.com

کاراکتر Underscore و نه Underline ! در پاسخ به روزانه 832! + ادب گفتاری
 

مبین جان و دوستان گرامی و سروران مهربان، درود! همانند گذشته، روز و روزگاری شاد و تندرستی برای شما نیروهای پرتوان(پتانسیل) را از ایزد جاودان دارا هستم.

1) کاراکتر Underscore و نه Underline ! در پاسخ به روزانه 832!
پیشاپیش از توجه خواننده‌(گان) گرامی به سخنان حقیر(کمترین) که مایهء افتخار(سربلندی) من است، بسیار سپاسگذارم. شاید آغازین حرکت(پویش) ازکارهای گروهی همین باشد. با احترام (ارزش نهادن) به سخنان خواننده گرامی، reyhanehashraf@yahoo.com باید گفت که بکارگیری پاره‌ای از واژه‌‌های غربی(باختر) یا نباید انجام گیرد، (همانگونه که برای واژه Airplane در زبان شیرین پارسی "هواپیما" را داریم، و یا Landing Field که به آن "فرودگاه" میگوئیم که خود نشانگر بخشی از دریای پرگهر و شیرین زبان پارسی است!) و یا اگر آنرا بکار میگیریم، همانگونه که دارندگان(صاحبان و مخترعین) آن، آنهارا بکار میگیرند، ما هم به پیروی از آنها درست بکار بریم.
از نخستین روزی که در سال 1362 هجری شمسی با کامپیوتر آشنا شدم، بدلیل آنکه بکارگیری کامپیوتر(راستی واژه کامپیوتر از ما نبوده وهمچنین اختراع- درست کردن نخستین آن- هم نیز ازما نبوده! بهتردیدم همان واژه کامپیوتر را بکار گیرم نه واژهء رایانه که از رشهء رای میباشد و آنهم پارسی نیست. افزون بر آن گاهی رایانه با یارانه نادرست شنیده میشوند که دونامگذاری گوناگون است!) بسیار محدود (مرزبندی) ‌شده بود و به جز سازمانهای بزرگ، همگان به آن دسترسی نداشتند، این حروف(کاراکترها) به شکل درست خود بکار میرفت. از سال 1380 میلادی که IBM نخستین کامپیوترهای خودرا با نام PC (کامپیوترهای شخصی) وارد بازار دنیا نمود این سد مسخره (مرزبندی) را شکست. IBM با آمدن PC به بازار و همزمان با آن نقشه‌های PC را روانه بازار کرد. این کار به گسترش فرآیند(تولید) کامپیوترهای PC به دست همگان، کمک بسیاربزرگی کرد و در همان هنگام بود که هر قطعه(پاره‌ای) از آن در کشورهای تایوان و هنگ کنگ و چین و تنی از کشورهای آسیائی در بازارهای جهانی پدیدار شد و همه بر روی فرآورده(محصول) خود IBM COMPATIBLE و یا سازگار با IBM را چاپ میکردند تا به آسانی بفروش رود و از حق نگذریم که 99% آن هم سازگار بود و درست کار میکرد. این تسل در سال 1368 خورشیدی در ایران آمد. در سال 1365 در نیروی ارتش (و یا سپاه و کلا ً نطام) وارد ایران شد و من که درسم در آن هنگام تمام شده بود و سرباز بودم، بگونه‌ای محرمانه با این دستگاه آشنا شدم و سیستم عامل آن را که CPM بود راه اندازی کردم. سیستم عامل CPM از کارخانه Digital Research بود که آقای Microsoft در کمال رندی و زرنگی آنرا خرید و سیستم عامل DOS را روانه بازار کرد. داستان Apple در این کوته نوشته نمیگنجد. ایندو البته کار کردند و با هم کار کردند و Digital Research تا سیستم عامل DOS 7 پیش رفت و Microsoft تا سیستم عامل Dos 6.22 .این سیستم عامل های برپایه TEXT و یا متنی بود. آنزمان همه میگفتند DOS 7. و این سخن به بیان بالا درست نبود.
هم اکنون یادم به همان زمان میآید. تا هنگامیکه در ایران بودم و مربی سازمان آموزش حرفه‌ای‌ بودم، بازهم همهء ایرانیان گرامی و استادان بنده، به کاراکتر Underscore که جای آن میان کلیدهای < 0,) > و < +,= > بر روی صفحه کلید است، به نادرست کلید Underline میگفتند. این حرف بر روی کلیدی میباشد که کاراکترهای آن یکی < - > که همان Hyphen است و دیگری < _ > که کمی پائینتر است. برای آنکه گفته‌های این کمترین (حقیر) ریشهء درست و مستند(بتوان به آن اشاره علمی – دانشی – نمود) داشته باشد، نشانی اینترنتی زیر را برای دسترسی همگان از کتاب Wikipedia که بسیار ارزشمن است و فارسی هم دارد، خدمتت دوستداران(علامه‌ندان ) شناسانده میگردد.
http://en.wikipedia.org/wiki/Underscore
جای افسوس که هنگام بررسی آنچه پیشتر گذشت و بیان گردید، زمان برای برگردان(ترجمه) آن را نداشتم. بزرگواری نموده آنرا بازنگری(مطالعه) نمائید.
دراین باره همین بسنده است که بگوئیم، Underscore یک کاراکتر است و Underline یک عمل (کار ) بر روی متن است. ما همیشه میگوئیم زیر یک متن را خط بکش( Underline it! ) و برای نمونه اگر روزی چیزی مانند poorchesta_iranizaad رادیدیم، آنرا به گونه درست "پورچستا آندراسکور ایرانیزاد" بخوانیم. این گردآوره‌ای بود از نخستین ویرایش درست بکارگیری واژه‌ها. بازهم از rehyanehsharif@yahoo.com سپاسگزارم .
اما دستورات جنابعالی را اجرا کردم، ولی کار نکرد. من منظورم فاصاه بین "بچه ها" که با بکارگیری از کلید ALT و شماره 0157 انجام شدنی در Windows های 2000 و یا XP و VISTA که خودم روزی دست کم 50 و یا 60 باری بکار میبرم، بوده است. شاید درست درک نکرده باشم. آیا دستور شما در 2000 و XP و Vista کار میکند؟
راستی تا یادم نرفته باید بگویم که در کامپیوترهای LAPTOP کلید NUM LOCK را بگار گیرید و کلیدهای M برای صفر، J برای یک، K برای 2 ، L برای 3 ، U براس 4 ، I برای ه O برای 6، 7/& برای 7، 8/* برای 8 ، )/9 برای 9، بکار میروند!
در پایان راه پاسخ به نامه شماره 832روزنامه باید بگویم که اینگونه گفتگوهای(بحث) دوستانه در جهت بالابردن آگاهی هردوکسی است که با هم گفتگو میکنند. من که بسیاری خوشحال شدم و آنی پاسخ آنرا دادم. هرآنکس اینچنین گفتگوئی آغاز کند بسیارپر توان است!

2) ادب گفتاری
همانگونه که پیش از اینهم سخنانی در این باره بیان گردید، بازهم باید گفت این روزنامه با تلاش مبین و دیگر دوستان هدفی برای آگاهی و قراردادن اندوخته‌های دیگران برای دسترسی همگان است. آزادی بیان همان هست که همهء ما تشنهء آنیم. شایسته است که بیان آرمانها و دیدگاههای خودرا از ادب گفتاری آغاز نمائیم و با واژه‌های بدور از ادب همانند " خاک بر سربی غیرتتان " و "آیا شما خجالت نمیکشید" و مانند اینها، بپرهیزیم. در نوشتهء نخستین خود همانگونه که بیان گردید سخنی به دور از تعصب(خشک اندیشی) را با شما استادان بزرگ، بیان نمودم. شایسته است با بکاربدن قلم بی طرف(بی سویه) از بکاربردن اینچنین واژه‌هائی که خشم دیگران را برمی انگیزد و در پایان منجر به درگیری های نوشتاری میگردد، برای ارزش نهادن به روزنامه‌ای که مال خودتان است، بپرهیزید! این روزنامه نوشته های شما را بدون چاپ بریدن(سانسور) همه گونه چاپ مینماید، بیائید برای یک خسته نباشید خشک و خالی، آنهم به آقای مدیر مبین، ادب گفتاری را به کار بریم. خاک را اگر بگونه‌ای باشد که مانند خاک کاهو (کود ناب است!) و یا خاک قارچ ساخته دست بشر-مصنوعی- (که در فضولات اسب پدید میآید !) بر سر هر بی غیرتی بریزیم، با غیرت نمیشود. با اینکار قلم را برمیدارم و این فضای آزاد نوشتاری را به میدان کارزار جنگ نوشتاری تبدیل میکنیم. اما اگر از دریچه حقیقت وارد شویم، همانگونه که فرمودید دکتر شریعتی در باره حقیقت چه سخن گهرباری دارد، بدانید که این حقیقت خیلی زود دامن گیر انسانهای کج اندیش شده و آنها را به اندیشیدن وامیدارد و درستشان میکند. پس بیائید دانش یکدیگر را بالا ببریم ... آنهم با دو راه :
الف) بیان شایسته و در خور یک نویسنده پرتوان( که هستید!)
ب) این را بدانید که اگر کسی خرسند(متقاعد) از گفتار تو نشد، گناه او نیست، 90% گناه شماست که نتوانشتید اورا متقاعد و در پایان خرسند کنید.
من در پایان دست همهء کسانی را که آموزشی برمبنای دانش امروزی به من و دیگران انتقال(بفرستند) دهند با کمال فروتنی میبوسم.
شاد و پیروز، سربلند و سرافراز و همیشه شادکام ، پیروز و پیشرو باشید.

 

 

javadi_hossein@hotmail.com

آیا انیشتین راجع به سفر به فضا اشتباه می کرد؟
 

دو برادر دوقلو را که یکی فضانورد است و دیگری یک شغل عادی دارد، در نظر بگیرید. پس از گذشت سالیان متمادی زمانی که هر دو به خانه برمی گردند، در کمال تعجب، برادر فضانورد جوانتر از دیگری به نظر می رسد.  

این همان نظریه دوقولوی (Twin) آلبرت انیشتین (Albert Einstein) است. هرچند ممکن است عجیب به نظر برسد، اما طبق نظریه نسبیت انیشتین کاملا درست است. تئوری نسبیت به ما می گوید که با سریعتر شدن سرعت حرکت در فضا، سرعت پیشروی زمان کندتر می شود. بنابراین به نظر می رسد سفر به فضا، روش مناسبی برای جوان ماندن باشد.


یک نظر مخالف
اخیرا برخی از محققین به نتایجی مغایر با نظریه فوق دست یافتند و معتقدند سفر به فضا، تاثیری کاملا برعکس دارد و حتی ممکن است انسان را به پیری زودرس دچار کند.

فرانک کوچینوتا (
Frank Cucinotta) - از دانشمندان برجسته ناسا (NASA) در زمینه تشعشعات - در مرکز فضایی جانسون، در این باره می گوید: "مشکل نظریه انیشتین این است که ما نمی توانیم تشعشات فضایی و روند طبیعی گذر عمر را در علم بیولوژی بگنجانیم."
او می افزاید: "حرکت در فضا امکان نفوذ اشعه به داخل کروموزم های شخص را ایجاد می کند، این عمل ممکن است به تلومرها (
telomer) - سرپوش مولکولی کوچکی در انتهای DNA - آسیب برساند. با بازگشت به زمین، فقدان تلومرها ارتباط مستقیم با سالخوردگی پیدا می کند."
تا کنون تاثیرات ایستگاههای فضایی و شاتل ها بر فضانوردان، البته در صورت وجود، بسیار اندک بوده؛ این فضانوردان دائما درون میدان مغناطیسی محافظ زمین - که باعث انحراف اشعه ها می شود - در گردشند.

تجارب واقعی
ناسا در نظر دارد در سال 2018، فضانوردان را به منظور رجعت به ماه و نهایتا سفر به مارس، به خارج از این حلقه محافظ بفرستد. در چنین ماموریت هایی فضانوردان برای هفته ها یا ماه های متوالی در معرض اشعه خواهند بود. ناسا بسیار مشتاق است که بداند آیا خطر "پیری در اثر اشعه" واقعا وجود دارد یا خیر؟ و در صورت مثبت بودن نتیجه، به فکر چگونگی حل این مشکل باشد؟
طبق اظهارات جری شی (
Jerry Shay) - یک دانشمند سلول شناس در مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس، دانشمندان به تازگی درگیر این سئوال شده اند، درحقیقت در حال حاضر اطلاعات علمی دانشمندان در زمینه ارتباط بین تابش اشعه ها و از بین رفتن تلومرها بسیار محدود است، اما اخیرا با حمایت های ناسا مشغول مطالعه مورد مذکور هستند. نتایج چنین تحقیقاتی برای همگان - چه بر روی زمین و چه در فضا - مفید خواهد بود.

عملکرد فیوز مانند تلومرها در سلول
تلومرها مانند فیوز یک بمب ساعتی به صورت شاخه های بلندی از
DNA ها هستند که هر بار با تقسیم سلولی کوتاه می شوند. زمانی که تلومرها بیش از حد کوتاه شوند، عمر آن سلول به اتمام رسیده و دیگر قادر به تقسیم شدن نیست، این مرحله به عنوان "پیری در اثر تکرار" شناخته شده است.
اگر چنین فیوزی در داخل هر سلول بدن انسان موجود نباشد، سلول ها قادر به ادامه رشد و تقسیم نامحدود نیستند. در واقع، دانشمندان بر این باورند که به علت وجود تلومرهاست که تعداد دفعاتی که اکثر سلول های بدن انسان می توانند تنها 50 تا 100 بار تقسیم سلولی انجام دهند.
یکی از تئوری های اخیر مطرح شده در زمینه پیری زودرس می گوید :"به مجرد اینکه سلول های بدن افراد با محدودیت تحمیل شده از طرف تلومرها مواجه می شوند، کمبود سلول های جدید و تازه باعث بروز علائم پیری مانند چروکیدگی پوست، افتادگی اندام ها و نهایتا ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن، می شوند."
تحقیقات جدیدی که توسط فرانک کوچینوتا و همکارانش انجام شده، نشان داده که تشعشعات حاصله از "هسته های فلزی" - که جزء اصلی هر اشعه است - به طور قطع به تلومرهای سلول های بدن انسان آسیب می رسانند.
به منظور اثبات این قضیه، آنها در نوع بخصوصی از سلولهای خون انسان به نام لیمفوسایت (
lymphocyte
) را در لابراتوار در معرض هر دو اشعه گاما و اشعه فلزی قرار دادند. کوچینوتا در این باره اظهار داشته :
"ما به نتایج شگفت آوری در این باره دست یافتیم، اشعه فلزی بیش از اشعه گاما در تخریب تلومرها موثر است، این تفاوت ممکن است به دلیل فضای وسیع تری باشد که اشعه فلزی تحت الشعاع قرار می دهد."
به هر حال اگر دانشمندان تشخیص دهند که کدام نوع اشعه بر تلومرها تاثیر منفی دارد، قادر به یافتن روشی برای اجتناب از آن نیز خواهند بود.
آنچه مسلم است هدف اصلی ناسا از انجام این تحقیقات، جوان نگه داشتن فضانوردان یا حداقل جلوگیری از پیری زودرس آنها است.

منبع: science.nasa.gov


 
فيزيك، از آغاز تا امروز در يك كتاب 
کتابی برای همه ی نسلها و همه ی کتابخانه ها

Shad o Pirooz bashid
Hossein Javadi
http://cph-theory.persiangig.com
 
email:javadi_hossein@hotmail.com
            amir_javadi4@yahoo.com

 

 

aamir1365@gmail.com

گزیده ای از مافیای ارثیه ی بهرمان!
 

حجت السلام رفسنجانی

مافیا به ‌گروه‌هایی ذی‌نفوذ و در سایه‌ای اطلاق می‌گردد که بصورت اختاپوسی برشبکه های مالی، تجاری و صنعتی یک کشور پنجه می‌اندازد. گروه‌های مافیایی همواره درصدد کسب ثروت بوده و برای حصول و حفظ آن، لاجرم می‌بایست صاحب قدرت نیز گردند. مافیا با برخورداری از ثروت بی‌حد وحصر در وهلۀ اول سعی می‌کنند با حمایت از برخی سیاستمداران‌، ارادۀ خود را به آنان تحمیل کرده و شبکۀ ثروت را از پشتیبانی سیاسیون برخوردار نمایند. این گروه‌های مخوف و هولناک، چنانچه موانعی در مقابل خود مشاهده نکنند، خواهند کوشید تا با بالا رفتن از نردبان قدرت، از یک طرف، روند کسب و حفظ ثروت را تسریع نموده و از طرف دیگر برای خود مصونیت آهنین و چند لایه ایجاد کنند.

گروههای مافیایی که اصطلاحاً به «دولت در سایه» معروف می باشند  برای رسیدن و دستیابی به اهداف و مقاصد خود از هیچ اقدامی دریغ نمی‌کنند. « تهدید و ارعاب » ، « تخریب و بی‌شخصیت نمودن اشخاص» و «حذف فیزیکی» از جمله شیوه‌های مافیا برای برخورد با رقیبان و عوامل سد‌کننده می‌باشد.

کشور ایران نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشد و در چند سال گذشته- بویژه شرایط پس از جنگ-  یک جریان مافیای بسیار بزرگ در کشور شکل گرفته است که با بهره‌گیری از رانتهای بی‌شمار دولتی، به دنبال کسب ثروت بیشتر و توسعۀ قدرت خود می‌باشد. محفل موسوم به کارگزاران سازندگی و خاندان آقای هاشمی‌رفسنجانی مصداق بارز این شبکه مافیایی است.

 

 

حجت السلام و المسلمین هاشمی رفسنجانی بهرمانی زیده عزه

اعمال قدرت برای تبدیل اراضی منابع طبیعی به ویلا

  آقای محمد هاشمی (برادر آقای هاشمی رفسنجانی) با استفاده از  نفوذ و قدرت خود در سال 1380، چندین هکتار از اراضی منابع ملی پلاک 24 اصلی، موسوم به لالانِ شهرستان شمیرانات (واقع در فشم) متعلق به اراضی منابع طبیعی را تصرف می‌نماید.

 1/  مدیرکل منابع طبیعی استان تهران  ( غلامعباس عبدی‌نژاد) در تاریخ 26/4/83 طی نامۀ‌ شمارۀ 11697/67 خطاب به دفترخانۀ اسناد رسمی  شمارۀ 539 تهران، درخواست نموده تا نسبت به ثبت و انتقال قطعی 12450 مترمربع از اراضی منابع‌ملی پلاک 24 موسوم به لالان، با استناد به مجوز شماره 5/2321 صادره در تاریخ 7/3/80 از ریاست سازمان جنگلها و مراتع کشور، به محمد هاشمی اقدام نماید.

آقای محمد هاشمی قبل از انتقال سند فوق، اقدام به فروش یا انجام قراردادهای صوری جهت انتقال سند قسمتهای دیگری از ملک تصرف‌شده به نام نزدیکان خود نموده است.

2/  محمد هاشمی (قبل از اقدامات ذکر شده در بند 1) اقدام به تأسیس شرکت «کوثر پارس» به شماره ثبت 202662 به نام حمید رضا  نظری (برادر خانم وی) ، فرزند محمد، متولد 1345، به شماره شناسنامۀ 1342 ، نموده که چند هزار متر از  شش دانگ قطعۀ یک، به مساحت 492295 مترمربع اراضی پلاک 1066 فرعی و 24 اصلی را با نام این شرکت به ثبت می‌رساند.

3/ مجتمع فرهنگی روشنگران متعلق به محمد هاشمی در تاریخ 11/10/1381 قطعه زمینی به مساحت 562 مترمربع از زمین متعلق به پلاک 24 اصلی لالان(فشم) را به خانمی به نام طاهره گلکار فروخته است

لازم به ذکر است آقای محمد هاشمی در بخشی از متصرفات مذکور اقدام به ساخت دو مجتمع ویلایی فدک و ریحانه نموده که تاکنون حدود 18 واحد آن آماده و هر واحد به مبلغ 000/000/800/2  الی 000/000/000/3 ریال فروخته شده است. دفتر فروش این ویلاها در دفترچه‌ای در مورد آنها آورده است: ... در حال حاضر 18 واحد ویلایی مستقل با متراژهایی از 150 تا 350 مترمربع بنا و زمین از 400 تا 2250 مترمربع می‌باشد.  

هر واحد ویلایی دارای شوفاژخانه‌ مستقل، سرایداری، دو انشعاب آب، یک انشعاب برق و یک خط تلفن بوده و شهرک نیز دارای نگهبانی و جاده اختصاصی میباشد.‌بایک حساب سرانگشتی ساده میتوان به این موضوع پی بردکه تنهاازفروش 18واحدویلایی فوق مبلغ 000/000/000/54  ریال سود عاید  محمد هاشمی گردیده‌است

سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت و خاندان آقای هاشمی

سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت، تحت سیطرۀ کامل مافیای قدرت و ثروت قرار دارد. اینان از این طریق علاوه بر کسب درآمدهای هنگفت، اقدامات مورد نظر خود را در پوشش این سازمان ساماندهی و پشتیبانی مالی می‌نمایند.

در حال حاضر امتیاز ساخت، تعمیر و نگهداری و واگذاری مراکز توزیع CNG (گاز فشرده طبیعی) از طریق این سازمان در اختیار اعضاء این خاندان قرار گرفته‌است.خاندان آقای هاشمی با استفاده از این رانت 100 نشریۀ محلی و استانی را بین 000/000/4 تا 000/000/7 ریال و چند روزنامۀ سراسری را به میزان 000/000/000/1 پشتیبانی مالی می‌نمایندتا آنان درجهت سیاستهای مافیای ثروت و قدرت، افکار عمومی را شکل دهند.


وجوهات بنیاد بیماریهای خاص در خدمت انتخابات

اسناد موجود در بنیاد بیماریهای خاص حاکی از آن است که در سال 1374 مبلغ000/000/000/2 ریال از وجوهات بنیاد بیماریهای خاص، تحت مسئولیت خانم فاطمه هاشمی (دختر آقای هاشمی رفسنجانی)، توسط آقای آشوری در اختیار ستاد انتخاباتی کارگزاران قرار گرفته‌است. با توجه به شرایط موجود سوء استفاده مالی از محل وجوهات بنیاد بیماریهای خاص در انتخابات آتی متصور می‌باشد.


تبانی خانوادۀ هاشمی در قراردادهای نفتی خارجی

نامۀ افشاگرانۀ مدیر مستعفی شرکت استات اویل یکی از موارد  رشوه‌گیری خانوادۀ هاشمی در قراردادهای نفتی است. آقای هوبارت ( مدیر مستعفی) طی نامه‌ای به هیئت مدیرۀ شرکت مزبور، پرداخت سالیانه 000/500/1 دلار به مدت 10 سال به آقای مهدی هاشمی (پسر آقای هاشمی رفسنجانی) را به عنوان پورسانت تشریح کرده‌است.


 
اعمال نفوذ مافیای ثروت و قدرت در شهرداری

درپی درخواست صدور مجوز فروش برای باغی به وسعت 2270 مترمربع جنب پارک جمشیدیه، از طرف مالک آن (خانم فرزین)، با تبانی صورت گرفته بین آقای علی هاشمی(برادرزادۀ آقای  هاشمی رفسنجانی) و کرباسچی( شهردار وقت تهران) به بهانۀ طرح گسترش پارک جمشیدیه، این مجوز صادر نگردید و با تحت فشار قرار دادن و تهدید و ارعاب وی از طرف شهرداری ، علی هاشمی به عنوان نماینده شهرداری، ملک فوق را به نام  مریم هاشمی‌نژاد کشکویی(همسر وی)، به مبلغ ناچیز 90 میلیون تومان خریداری نمود و با رفع موانع فروش و عوامل کاهش دهندۀ قیمت، آنرا پس از چند ماه به مبلغ 000/000/900/1 ریال به فروش رساند.

علی هاشمی بابت ملغی شدن طرح عظیم گسترش پارک جمشیدیه که زمین فوق راکاملاً دربر می‌گرفت ومانع اصلی فروش آن محسوب می‌شد و منتفی شدن طرح تعریض خیابان جمشیدیه که درآن پانصدمتر ازباغ فوق برای عبورمسیل درنظرگرفته شده بودمبلغ 000/000/350 ریال به عنوان رشوه و حق السهم به کرباسچی (شهردار وقت تهران) پرداخت نمود.

اجرای سیاستهای غلط اقتصادی در دولت موسوم به سازندگی، پیامدهای زیانباری را به کشور تحمیل کرد. شکاف طبقاتی و ایجاد فاصلۀ بین طبقۀ ثروتمند و کم درآمد از آن جمله است. در طی این سالها متأسفانه این فاصله به نسبت 70 به 1 رسیده است. بدین ترتیب که چنانچه یک فرد ثروتمند 000/700 ریال درآمد کسب می‌کرد در مقابل یک فرد کم درآمد 000/10 ریال درآمد می‌داشت. 

 

...

بهتر است مقایسه کنیم!

 

دیدار نمایندگان منتخب ملت در مجلس خبرگان با رهبر معظم انقلاب 15/6/1386

 

دکتر محمود احمدی نژاد

 

رئیس جمهور کنونی، مردی مؤمن، شجاع، پاک دست، معتقد به اصول، به شدت فعال و با پشتکار است و همه وظیفه داریم از قوای سه گانه و به ویژه دولت و رئیس جمهور حمایت کنیم

 

حضرت آیت الله خامنه ای، مرحوم آیت الله مشکینی را مصداق فرمایشات امیرمؤمنان درباره عالمان متقی و پرهیزگار دانستند و افزودند: بی توجهی به دنیا، شجاعت، صراحت، زمان شناسی و عمل به وظیفه از جمله خصوصیات آن عالم ربانی بود و آن فقید سعید از عمق روح و جان خود در خدمت اسلام و انقلاب قرار داشت و ما امروز به این ویژگی ها و خصوصیات نیاز مبرمی داریم

 

حضرت آقا

 

نیم.ایشان انتخاب، حفظ و استمرار رهبری نظام را مهم ترین علت جایگاه بسیار برجسته و والای مجلس خبرگان دانستند و افزودند: رهبری، نقطه اساسی نظام اسلامی است و مجلس خبرگان در جایگاه و مسئولیتی بسیار عظیم و بی نظیر، این نقطه اساسی و محور نظام را نصب می کند و هرگاه او دچار کمبود و آسیبِ شرایطِ رهبری شود به مردم اعلام می کند که رهبری باید تغییر کند.

 

حضرت آیت الله خامنه ای در همین زمینه تأکید کردند: مجلس خبرگان، میدان قدرت نیست بلکه میدان «معنویت، کار برای خدا و حفظ اصول اساسی انقلاب» است و همه اعضای مجلس خبرگان از جمله هیأت رئیسه محترم باید با توجه به این نکات مهم، مراقب گفتار و عملکرد خود باشند و تبلیغات خصمانه دشمنان را هوشیارانه خنثی کنند

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضو شدن اينجا را کليک کنيد.

  •     دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، لطفا (!) فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، مرسي! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2006  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

17 آبان / 8 نوامبر / 27 شوال

Mobin_s2004@yahoo.com
17 آبان ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
همه قلمرو امپراتوري روم در آسيا به تصرف ايران درآمد

پس از پيروزي درخشان ايران در جنگ سال 53 پيش از ميلاد در منطقه حران (كارهه) كه ضمن آن كراسوس از اعضاي سه گانه شوراي عالي رياست بر روم و پسرش كشته و هفت لژيون رومي منهدم شد،«ارد Orod» شاه وقت ايران از دودمان اشكاني به مداخله در امور روم پرداخت و اين مداخلات در جريان جنگ داخلي روميان ( سال 49 تا 44 پيش از ميلاد)برسر قدرت كه مسبب آن سرداران جاه طلب رومي بودند به اوج خود رسيد و شاه ايران هردم از يكي از سرداران حمايت و وعده كمك نظامي و اعزام سرباز مي داد و آتش اختلاف را شعله ور مي ساخت .
«ارد» پس از فروكش كردن اختلافات ژنرالهاي رومي و سپس ترور سزار در سناي روم تصميم گرفت پيش از ان كه روميان در صدد حمله به قلمرو او برايند كه قابل پيش بيني بود باقيمانده متصرفات روم در اسيا را از انها بگيرد و جاي پاي براي انها باقي نگذارد .
با اين هدف پسر خود «پاكر كه رومي ها پاكروسPacorus نوشته اند» را با نيمي از ارتش ايران به سوريه فرستاد و اين سپاه در جنگي كه هفتم نوامبر سال 40 پيش از ميلاد روي داد و ضمن آن ژنرال رومي«دسيديوس ساكسا» فرماندار سوريه كشته شد روميان را شكست داد و روز بعد ( هشتم نوامبر ) بار ديگر سوريه از آن ايران شد.
در اين عمليات پنج هزار سرباز رومي اسير شدند . تلفات روميان بيش از 11 هزار كشته نوشته شده است . «پاكر » سپس فلسطين و آنگاه حاشيه غربي آسياي صغير ( نواحي ساحل غربي تركيه امروز )را متصرف شد و جاي ديگري براي امپراتوري روم در آسيا باقي نماند .
 «ارد» پس از اين پيروزي به مهستان ( سناي ايران ) پيشنهاد داد كه پاكر فرماندار مناطق متصرفه شود كه به تصويب رسيد.

 

توصيه تصفيه دادگستري از قضات مسئله دار

در اين روز در سال 1331 در تهران اعلام شد كه كميسيون پنج نفره رسيدگي به صلاحيت قضات دادگستري كار رسيدگي دو ماهه خود را در 11 آبان پايان داده و روي يك سوم از قضات مورد سوء ظن انگشت گذارده و نظر داده كه از ميان آنان نزديك به شصت نفرشان بايد از دادگستري به ادارات دولتي ديگر منتقل شوند و برخي هم به امور اداري دادگستري بپردازند و در هرحال از صورت قاضي نشسته خارج شوند. اين كميسيون در پي افزايش شايعات درباره برخي مقامات قضايي و در اجراي لايحه قانوني استخدام قاضي تشكيل شده بود و ماموريت آن محدود به دو ماه بود. اين كميسيون در طول جلسات خود به پرونده هاي استخدامي قضات ، تصميمات قضايي مورد سوء ظن برخي از قضات، شكايات از آنان ، شايعات و سوء شهرت ها رسيدگي كرده بود و دستگاه اداري مكلف به همكاري با اين كميسيون بود. قرار شده بود كه در هيچ اعلاميه اي نامي از كسي برده نشود و كار پاكسازي و تصفيه بدون سر و صدا انجام گيرد و ظرفيت رشته قضايي دانشكده حقوق براي جبران اين پاكسازي افزايش يابد.

 

وقايع ابتدای انقلاب و دفاع مقدس در چنين روزي

17/8/59
اخبار جنگ در جبهههاي جنوب : درگيري در حاشيه بهمنشير ، جاده ماهشهر ـ آبادان ، دارخوين ، فارسيات در غرب كارون ، حاشيه كرخه و پاسگاه حميد .

اخبار جنگ در جبهه مياني : ادامه درگيريهاي پراكنده . عمليات هوايي خودي و دشمن : بمباران پالايشگاه گاز كركوك ، بمباران تجمع دشمن در سابله و سقوط دو جنگنده خودي . بمباران صالح آباد و مهران .

اطلاعيه دولت ايران در اعتراض به شكنجه وزير نفت ، محمدجواد تندگويان و پاسخ به ادعاهاي عراق دراين باره . عدم توافق شوراي امنيت در صدور قطعنامه دربارة جنگ و اكتفا به صدر و به يك بيانيه .

مذاكره يك هيأت نظامي امريكايي ـ مصري ـ سعودي با پادشاه و وليعهد سعودي درباره خطر ( امام ) خميني و ضرورت كمك به عراق.

گزارش مطبوعات و خبرگزاريها از حمايت نظامي فرانسه از عراق : فرانسه بعد از شوروي بزرگترين تامين كننده سلاحهاي مورد نياز عراق است.

17/8/63
شكست توطئه مزدوران فرانسوي براي انفجار سفارت ايران در بيروت

ادامه فعاليتهاي آمادگي خودي براي عمليات آتي در سه جنبه مهندسي، شناسايي و آمادگي يگانها؛ ادامه برخي حركات مشكوك و عمليات مهندسي دشمن در منطقه حين عمليات آتي. ادامه درگيريهاي پراكنده خودي، در غرب كشور، با نيروهاي ضدانقلاب مسلح.

ادامه حمايتهاي تسليحاتي و انساني عراق توسط كشورهاي عربي با ارسال كاميونهاي حامل تجهيزات نظامي و مواد شيميايي از عربستان - تماسهاي مقامات عراقي براي اعزام نيرو از يمن شمالي، مصر، سودان و اردن به عراق

17/8/65
بررسي آخرين وضعيت دشمن و شناساييهاي انجام شده در منطقه عمليات بزرگ آتي در جلسه نيروي زميني سپاه. پشتيباني هوايي عمليات آينده، وضعيت منطقه عملياتي و فعاليتهاي دشمن، در جلسه قرارگاه مركزي سپاه بررسي شد.

گزارشي درباره اهميت شناسايي منطقه عملياتي، زمين، دشمن و اهميت استفاده از عكس هوايي. افزايش فعاليت زرهي دشمن در جزيره جنوبي مجنون.

ملاقات جلال طالباني با حجت الاسلام حكيم در جهت انسجام گروههاي معارض عراقي. تفسير راديو اسرائيل و واشنگتنپست در اين باره.
 

 

محاكمه دكتر محمد مصدق نخست وزير وقت ايران در دادگاه

17 آبان 1332 - محاكمه دكترمحمد مصدق نخست وزير وقت ايران دردادگاه نظامي رژيم شاه آغازشد. عوامل رژيم انگيزه تشكيل اين دادگاه را به رسيدگي به وقايع روزهاي 25تا28مرداد ماه همان سال اعلام كردند. مصدق دراين دادگاه خود را نخست وزيرقانوني ايران خواند و به صلاحيت دادگاه نيزاعتراض كرد. اما دادگاه پس از تشكيل 35جلسه وي را به سه سال حبس مجرّد محكوم كرد. گفتني است كه درخواست مصدق براي تجديد نظردراين رأي تا پايان مدت محكوميتش بي‎نتيجه ماند و او پس از آن تاآخر عمردرقريه احمدآباد بسربرد.

 

 در گذشت جمالزاده‎‎ ،نويسنده معاصر

17 آبان 1376 - جمالزاده‎‎,نويسنده , پژوهشگر و مترجـم‎ كه‎‎ از او با عنوان‎‎ ( پدر داستانكـوتـاه ) ياد مي‎شود, خالق‎ 50 اثر و 200 مقالـه‎‎ بـه زبان‎‎ فارسي‎ درباره‎ فرهنگ‎ و مسائل‎ ايـران, آثاري‎‎ در زمينه‎هـاي پـژوهشي‎‎, داستـاني سياسي‎‎ واجتماعي, ترجمه‎‎ و خاطره است‎. محمد علي‎ جمـالـزاده‎17 , آبـان‎ سـال‎ 1376 در سن‎ 106 سالگي‎ در ژنو درگذشت‎. رييس‎ دانشكده‎ ادبيات‎ وعلوم‎ انسـاني‎ دانشگاه‎‎ تهران‎‎ در اين نشست‎‎ گفت: آنچهآثار جمالزاده‎ را درتاريخ‎ ادبيات‎ ماندگار كرد, سبك‎ نگارش‎ وي‎ در استفاده‎‎از كلمات‎ عاميانه و قابل‎ فهم‎‎ براي‎ اكثريت‎ مردم بود. وي‎ از جمالزاده‎ با عنوان‎ يـك‎ الگـو براي‎ دانشجويان‎ ادبيات‎ ياد كرد و افـزود: جمالزاده‎‎ با وجود مشكلات‎ فراوان‎‎ بـه زبـان هاي‎ عربي‎‎, فرانسه‎ و آلماني تسلط داشت‎. افخمي‎ گفت‎: جمالزاده‎‎‎ نويسندهاي‎ بذله گو, خوش‎ ذوق‎‎, دقيق و وقت‎ شناس‎ بود. اين‎‎ نويسنده‎‎ نه تنها در داستان نويسي‎ پرقدرت‎‎ بود بلكه‎‎ در عرصه سياست ومبارزاتي‎ كه‎ براي‎‎‎ آزادي ايران‎‎‎ در زمان وي در جريان بود هم‎ نقش‎ داشت‎. وي‎ بااشاره‎‎ به كتابهايي‎‎ همچون‎ :يكي بود يكي‎ نبود, دشمن‎‎ ملت‎ ,فرهنگ‎ تـركمـن و خاطرات‎, آثار جمالزاده‎ را جـزو كتـابهـاي‎ مشهور و ماندگار در ادبيات‎ ايران‎ خواند. استاد تاريخ‎ دانشكده‎ ادبيات‎ و علـوم‎ انساني‎ هم‎ در اين‎نشسـت‎‎, گفـت: جمـالـزاده‎ علاوه‎‎ براينكه پيشرو در داستان‎ نويسي‎ است‎, به‎ عنوان‎ مورخ‎ و پژوهشگر نيز مطرح‎ است‎. وي‎ حجم‎ عظيمي‎ از آثارجمالزاده‎ را در زمره‎ تحقيقات‎ ايراني‎‎ و مسائل‎ ايرانشناسي برشمرد و گفت‎: آثـار جمـالـزاده‎‎ در حـوزه تحقيقات‎ تاريخي‎‎ شامل‎ آثار ادبي و داستـان‎ هاي‎‎ كوتاه‎‎‎ است‎‎ كه به نوعي‎, با واقعيتهـاي جامعه‎‎‎ زمان‎ جمالزاده در رابطه تـنگـاتنـگ‎ است‎‎ و از اين‎‎ جهت اين آثار بـراي‎ پـژوهـش‎ تاريخي‎ اهميت‎ دارد. معاون‎ آموزشي‎ دانشكده‎ ادبيات‎ نيز در اين‎‎ مراسم‎, از جمالزاده‎ با عنوان يـك‎ صـف‎ شكن‎ ياد كرد و گفت‎: جمالزاده‎‎ در زماني‎ به حيات‎ فرهنگي‎ خود مشغول‎ بود كه‎ سبـك‎ رايـج‎ فاضلانه‎‎ و منشي‎ گرايانه بود و او در ايــن‎ فضا با رويكرد به‎‎‎ سبك‎ عاميانه و ساده, صف‎ شكني‎ كرد.

Mobin_s2004@yahoo.com
8 نوامبر ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com
زاد روز دكتر «كريستيان بارنارد» نخستين جراحي كه عمل پيوند قلب كرد

كريستيان بارنارد كه در دسامبر سال 1969 در يك بيمارستان زادگاه خود ــ فدراسيون آفريقاي جنوبي ــ براي نخستين بار در تاريخ بشر دست به عمل پيوند قلب زد و راه را براي اين كار باز كرد هشتم نوامبر سال 1922 به دنيا آمد و دوم سپتامبر سال 2001 در گذشت .
     دكتر بارنارد تا سال 1983 ، ظرف 14 سال 79 عمل پيوند قلب انجام داد كه يكي از اين افراد 20 سال ديگرعمر كرد و براثر كهولت در گذشت .
     كارمهم ديگر او كه دومين پيشتازي وي بشمار آمده است انجام عمل جراحي روي قلب نوزداني بود كه با قلب ناقص يا بيمار به دنيا آمده بودند. دكتر بارنارد در سال 1983 به علت ابتلا ء به بيماري تورم مفاصل دست از جراحي دست كشيد و از آن پس به نوشتن كتب راهنماي بيماران دست زده بود . وي درتاريخ پزشكي جايگاهي رفيع دارد.

 

پادشاه افغانستان ترور شد

محمد نادر شاه

هشتم نوامبر سال 1933 نادرشاه پادشاه افغانستان به قتل رسيد و پسرش محمد ظاهر شاه كه طبق پيشنويس قانون اساسي تازه افغانستان كه ظرف هفته هاي آينده در شوراي بزرگان اين كشور مطرح و سپس به رفراندم گذارده خواهد شد « پدر ملت » لقب خواهد يافت بر جاي او نشست. نادر شاه كه قرار بود بيطرفي افغانستان را محفوظ نگهدارد شهرت طرفداري از انگلستان را داشت و به دست عبدالخالق مخالف سياسي اش كشته شد . نادرشاه با كمك دولت انگلستان روي كار آمده بود.
    

برخي ديگر از رويدادهاي 8 نوامبر

  • 1793:   ( عصر انقلاب فرانسه ) : موزه لوور Louvre در پاريس گشايش يافت .
        

  • 1918:   شهر برلن صحنه تظاهرات وسيع كمونيستها و سوسياليستهاي آلمان بود كه خواهان بازداشت ويلهلم دوم قيصر آلمان و محاكمه او و لغو نظام سلطنتي بودند كه قيصر روز بعد كناره گيرد كرد و به هلند پناهنده شد.

  • 1961:   ابوالحسن ابتهاح مدير عامل سازمان برنامه 17 آبان 1340به اتهام اتلاف مال دولت از جمله حيف و ميل 69 ميليون دلار و سوء استفاده ها و سوء مديريت هاي ديگر در تهران بازداشت شد . وي قبلا

  • Mobin_s2004@yahoo.com
    27 شوال هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com

     «محمدبن يوسف عامري نيشابوري » ازرجال نيشابور و رئيس فلاسفه اسلامي ملقب به صاحِبُ الفلاسفه درخراسان با زندگي وداع كرد.

    27 شوال 381 - «محمدبن يوسف عامري نيشابوري » ازرجال نيشابور و رئيس فلاسفه اسلامي ملقب به صاحِبُ الفلاسفه درخراسان با زندگي وداع كرد. وي بعد ازمرگ استاد خود ابوزيد بلخي به بغداد رفت و بعد ازمدتي به بخارا بازگشت. درادامه سفرمدتي درنيشابوربود و ري مسكن گزيد؛ و ازحمايت ابوالفَضل ابن عميد وزيرآل بويه برخوردارشد. ابوالحسن عامري ازجمله مهمترين فيلسوفاني است كه درفاصله زماني ميان دو فيلسوف بزرگ يعني فارابي و ابن سينا مي‎زيسته است ازاين رو او را حلقه مفقوده فيلسوفان متقدم اسلامي شمرده‎اند. بسياري ازبزرگان فلسفه و دين سخنان عامري را درآثارخود نقل كرده‎اند، كه ازآن ميان ابوعلي مسكويه فيلسوف معروف و معاصرابن سينا را مي‎توان نام برد. همچنين شهرستاني نويسنده كتاب اَلمِلَل والنِّحَل او را ازفيلسوفان متأخراسلامي ذكرمي‎كند. هانري كُربين فيلسوف فرانسوي ضمن تجليل ازابوالحسن عامري او را ازچهره‎هاي درخشان و شايان توجه دردوره بين فارابي و ابن سينا مي‎داند. عامري افزون براينكه درفلسفه صاحبنظربود و كتابهاي مهمي دراين باره نوشت، درباب اخلاق و دين نيزتتحقيق و بررسي بسياركرد. او ازيك سو ايمان را نوعي اعتقاد صادق يقيني بشمارآورده و ازديگر سوي محل آن را قوه عاقله دانسته است. بنابراعتقاد عامري فلسفه مولود عقل و استدلال است وعقل هرگز ازفرمان خداوند سرپيچي نمي‎كند. ازكتابهاي ابوالحسن عامري فيلسوف پرآوازه مسلمان اَلاَعلام بمناقِب الاِسلام، «اَلاَمَدُ عَلَي الاَبد و اَلفُصولُ فِي المَعالِم الالهيَّة» را مي‎توان نام برد.

     

     

     

     

     Ãاطلاعات روزانه

     

    آب و هوا

    تهران

    12
    25

    اهواز

    16
    34

    تبريز

    6
    18

    شيراز

    7
    27

    مشهد

    6
    21

    بندرعباس

    19
    33

    کرمان

    5
    27

    اصفهان

    3
    25

    يزد

    10
    28

    کرمانشاه

    6
    23

    اراک

    6
    22

    رشت

    13
    18

    دبی

    22
    30


     

    نرخ  ارز، سکه و طلا در بازار آزاد

    1374 تومان
    938 تومان
    1960 تومان
    812 تومان
    251 تومان
    256 تومان

    يورو اروپا:
    دلار آمريکا:
    پوند انگليس:
    يکصد ين ژاپن:
    ريال عربستان:
    درهم امارات:

    206000 تومان
    97000 تومان
    49000 تومان
    193000 تومان

    يک بهار آزادی:
    نيم بهار آزادی:
    ربع بهار آزادی:
    طرح جديد:


     

    اوقات شرعی (به افق تهران)

    اذان ظهر : 11.48

    اذان مغرب : 17.25

    اذان صبح فردا : 5.04

    طلوع آفتاب فردا : 6.30

     

     

     

     

     

    Ãهديه روزانه

    دانلود مجلات و کتب خارجي

    Windows IT Pro
    ماه اکتبر
     

    جديدترين شماره از ماهنامه
    Windows IT Pro
     

    تاریخ انتشار: اکتبر 2007
    تعداد صفحات مجله: 148
    حجم فایل: 20 مگابايت
    رمز فايل: www.mobin-group.com

    برای دانلود مستقيم مجله، اینجا را کلیک کنید


     

     

     

     

     

     

     Ãتکنولوژي روزانه


    اسلحه ای که 1 میلیون گلوله در دقیقه شلیک میکند

    Metal Storm یا طوفان فلز نام سلاحی است که قادر است یک میلیون گلوله در دقیقه شلیک کند. این اسلحه که چند سالی از ساخت آن میگذرد با استفاده از الکتریسیته گلوله ها را شلیک میکند و بیشتر بر روی هلیکوپتر ها و هواپیما ها نصب میشود. در این ویدئو به طور کامل با این سلاح و مکانیسم عملکرد آن آشنا میشوید. البته فیلم حدود 9 دقیقه است و حجم بالایی دارد و دیدن آن برای کسانی که از اینترنت dialup استفاده میکنند مشکل خواهد بود. اما اگر به چنین مباحثی علاقمند هستید دیدن آن را توصیه میکنیم. بر خلاف تفنگ های معمولی در این اسلحه هیچ قطعه ی متحرکی وجود ندارد و فقط با استفاده از جریان الکتریسیته گلوله ها شلیک میشوند. نکته جالب دیگر در مورد این اسلحه قابلیت شلیک انواع گلوله ها و در کالیبر های مختلف است. این اسلحه به صورت چند تایی بر روی هلیکوپتر نصب و شلیک میشود. تصورش را بکنید که وقتی یک هلیکوپتر با چهار تا Metal Storm در یک دقیقه 4 میلیون گلوله به محلی شلیک کند چه اتفاقی میافتد... 
    ویدئوي مربوط به اين اسلحه را مي توانيد از طریق این لینک میتوانید  مشاهده کنید.

    Stream چیست ؟


    اگر با کامپیوتر و به خصوص اینترنت سروکار داشته باشید به احتمال زیاد لغت Stream به گوشتان خورده است. اگر هم نخورده است نگران نباشید خوب الان دیگر آن را شنیده اید. تا به حال به این موضوع دقت کرده اید که برای گوش کردن یک فایل mp3 آن را روی کامپیوتر یا mp3player خود کپی میکنید و سپس آن را پخش میکنید. اما هنگامی که به رادیوی اینترنتی گوش میکنید مجبور نیستید که اول تمام رادیو را روی کامپیوتر خود کپی کنید و سپس آن را گوش کنید. اطلاعات همان طور که به کامپیوتر شما میرسند فورا اجرا میشوند. این باعث میشود که شما بتوانید به صورت آنلاین صوت و ویدئو را تماشا کنید. به این کار Streaming میگویند.
    Stream در لغت به معنای جریان - رود و جاری شدن است. و در کاربرد تکنولوژی به جریان دائم اطلاعات از یک مکان به مکان دیگر گفته میشود. مانند خیلی از لغات دیگر برای لغت Stream معادل فارسی وجود ندارد. از این روش برای پخش مستقیم اطلاعات مانند مثال هایی که زده شد استفاده میشود. کاربرد دیگر Stream جلوگیری از کپی کردن اطلاعات است. برای مثال اگر اینترنت پر سرعت داشته باشید میتوانید با پرداخت چند دلار بسیاری از فیلم های سینمایی روز را از طریق وب سایتشان به صورت آنلاین نگاه کنید. اما چون اطلاعات به صورت Stream برای شما ارسال میشوند نمیتوانید آنها را کپی و ضبط کنید. ( البته این همیشه صادق نیست )
    چرا این لغت را در اینجا توضیح داده ایم ؟ دستگاه های پخش کننده ی صوتی و تصویری زیادی از Stream برای پخش صوت و تصویر استفاده میکنند و ممکن است که با این لغت زیاد برخورد کنید. برای مثال تلویزیونی که قادر است یک فیلم را به صورت بی سیم و با Stream از کامپیوتر شما دریافت کند و آنرا پخش کند.
     

     

     

     

     

     Ãکتاب روزانه


    مسیحیت و سکولاریسم
     


     

    معرفی کتاب:
    آز آنجا كه موضوع علل و عوامل ظهور سكولاريسم در مغرب زمين و اروپا، يكى از مباحث بسيار مهم در عرصه علم به شمار مى آيد، جا دارد ابعاد مختلف و متفاوت آن مورد بررسى و پژوهش قرار بگيرد.
    در اين نوشتار، تلاش شده درباره زواياى روشن و غير روشن آن از نظر دينى و مذهبى مطالعه و تتبع صورت بگيرد. از اين رو، به عللى مانند الهيات جزمى، سوء استفاده از عقايد مردم، فقدان شريعت و... اشاره گرديده و در نهايت نتيجه گرفته شده كه سكولاريسم معلول رخ دادن عوامل مذكور است و از هر گونه جنبه علمى و واقع گرايى خالى است.
    فهرست مطالب کتاب به شرح زیر است:
    ● طرح مسأله
    ● واژه سكولاريسم
    ● تاريخ و جغرافياى سكولاريزم
    ● علل ظهور و پيدايش سكولاريسم در مغرب زمين
    الف) الهيات جزمى
    ب) سوء استفاده از اعتقاد مردم
    ج) فقدان شريعت
    د) ناشكيبايى (فقدان تسامح در دين)
    ه) فردگرايى
    و) فقدان منطق
    ز) نگرش جدا انگارى به دنيا


    دانلود کتاب:
    لينک دانلود  (نسخه الکترونيکي با حجم کمتر از يک مگابايت)
    براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

     

     

     

     

     

     

     

    Ãطنز روزانه

    هفت ‌آسمان مجاز فرهنگ و هنر (15)


    خبرهای فرهنگی و هنری هفته‌ای را که گذشت، در حالی مرور می‌کنیم که همه چیز امن و امان است و مذاکرات هسته‌ای مثل همیشه مثبت است و چرا در قفس هیچ کسی کرکس نیست؟ خبرها را بخوانید و تا پلمپ نشده‌اید، بگریزید.


    یکم: سه‌شنبه چرا بدون هماهنگی با روابط عمومی ما؟
    با درگذشت ناگهانی قیصر امین‌پور، شاعر ارزشمند و بلامانع معاصر، تمامی مسؤولان فرهنگی و غیرفرهنگی و جناح‌های سیاسی در عزای او گریبان چاک کردند. شهرداری فورا عکس‌های بزرگ او را در خیابان‌ها آویخت و یک حزب در بیانیه‌ی خود، ضمن محکوم کردن مرگ ناگهانی قیصر، اعلام کرد که می‌خواسته وی را سرلیست خود در فهرست انتخاباتی گتوند کند، اما ناگهان زود دیر شده است. عده‌ای از روشنفکران هم پس از چندین روز بحث درباره‌ی دولتی بودن یا نبودن قیصر، بالاخره به تفاهم رسیدند و ملتی از نگرانی درآمد. پیش‌بینی می‌کنیم با درگذشت قیصر و اتمام همه‌ی خطرهای احتمالی، به‌زودی هشت جایزه به نام او تاسیس، اهدا و فراموش شود.


    دوم: جایزه‌ها کشت مرا!
    زد و خورد‌های رسانه‌ای بر سر میراث مرحوم هوشنگ گلشیری ادامه دارد؛ بزن‌بزن‌های فرهنگی از دوره‌ی پیش و بر سر نحوه‌ی داوری‌ها آغاز شده است و تعدادی نویسنده هم که تازه بیدار شده‌اند، این روزها همه چیز را محکوم می‌کنند. یک منبع آگاه هم که پارسال لایق جایزه‌ی نخست بوده اما حذف شده است، تهدید کرده که اگر امسال اول نشود، به روح آن مرحوم قسم خودش را وسط مراسم اهدای جوایز آتش می‌زند. متاسفانه منابع رسانه‌ای هنوز نظر روح مرحوم گلشیری را دریافت یا منتشر نکرده‌اند.


    سوم: تشکر! تشکر!
    اداره‌ی اماکن در اقدامی غیرمنتظره و بی‌دلیل، پلمپ فروشگاه انتشاراتی موسوم به ثالث را باز کرد. اگرچه شکر خدا آن بخش از فروشگاه که در پوشش کافی‌شاپ به پاتوق عده‌ای افراد بی‌کار و معتاد تبدیل شده بود، هنوز باز نشده است؛ اما افکار عمومی انتظار دارد اداره‌ی اماکن در جمع‌آوری اراذل و اوباش و معتادان تابلوی کتاب‌خوان کوتاهی نکند. یک فرزاد حسنی هم که در این لحظه پرسیده بود: «افکار عمومی یعنی چه کسانی؟» با هوشیاری افراد همیشه در صحنه دچار ناراحتی قلبی و سپس جمع‌آوری شد.


    چهارم: طرح ملی سهمیه‌بندی مطالعه
    با راه‌اندازی بازار سیاه بن‌های الکترونیکی کتاب در هفته‌ی گذشته، برگ زرین دیگری بر افتخارات بخش فرهنگی دولت افزوده شد؛ گزارش روزنامه‌ی جام‌جم ثابت کرد که این اقدام دولت هم آن‌قدر موفق بوده است که مانند کارت سوخت بازار سیاه دارد؛ یک منبع مشکوک اشاره کرده که بن الکترونیکی با هدف پایان دلالی‌ها عرضه شده است... که خوشبختانه هواداران او را هو کردند. سایت لوح بن کتاب شما را خریدار است.


    پنجم: چهره‌ی شطرنجی یک شغل
    بیش از دویست روزنامه‌نگار در نامه‌ای ناگهانی به بخت خود لگد زدند و از روزنامه‌ها به‌خاطر اخراج روزافزون خودشان انتقاد کردند. این عده که به نظر می‌رسد موضوع اخلاق حرفه‌ای و رسالت روزنامه‌نگاری را جدی گرفته‌اند، تقاضای نابجای خود را مبنی بر دریافت حقوق ماهیانه‌ی منظم و محترم شمرده شدن در جامعه مطرح کرده‌اند، که با خنده‌ی مدیران مسؤول مواجه شده است. یک روزنامه‌نگار باتجربه به خبرنگار لوح افزود: واقعا که این جوان‌ها چه رویی دارند.


    ششم: بررسی شد
    پس از تذکر مسؤولان بلندپایه‌ی نظام درباره‌ی مظلومیت بخش فرهنگ، تعدادی جلسات مشترک و شعارهای فوری کافی در راستای رفع مظلومیت از بخش فرهنگ در رسانه‌ها منعکس شد و انتظار می‌رود مظلومیت نام‌برده رفع شده باشد.


    هفتم: منو رها کن از این!
    رضا رشیدپور، که یک سردار پلیس را در نخستین برنامه‌ی دموکرات‌بازی خود، با نام «مثلث» روی آنتن شبکه‌ی تلویزیونی تهران برده بود، دچار حمله‌ی قلبی و قبلی شد و به تعویق افتاد. گفتنی‌ست کارهای جلف او مبنی بر رای‌گیری مردمی و سؤال‌هایی درباره‌ی عملکرد نیروی انتظامی باعث این حمله‌ی قلبی شده است.

     

     

     

     

     

     

     Ãزندگي روزانه

    کار، مُد، سلامتی، خانواده، رموز موفقیت و ... (مردمان)


    رهايي از دامهايي كه
    خانمها مي گسترند

     

    زن ها فقط در پی شادی و خوشی نیستند. سیم کشی مغز آنها نسبت به مردان کاملاً متفاوت است—آنها در جستجوی ناسازگاری، کشمکش، غم، و بی ثباتی نیز می باشند. دوست دارند به خاطر هیچ دعوا به پا کنند. و از آنجا که می خواهند دائماً قوت قلب پیدا کنند، عادت دارند اوضاع را نا آرام کنند. آنها موجوداتی بسیار احساسی هستند. و به خاطر همین خصوصیات است که دائماً تله هایی برای مردان درست میکنند تا وفاداری و تعهد و انگیزه و علاقه ی آنها را بسنجند.
    اکثر این تله های به شکل سوالاتی معصومانه پرسیده می شود. معصومانه؟؟ فکرش را بکن! در واقع این سوالات به این دلیل طراحی شده اند تا مردها را درمانده کرده و به افسوس خوردن بیندازد، چون مجازات شکست و درماندگی، بیرحمی است. این تله ها، مثل بازیهایی کودکانه به نظر می رسد که زن ها، مردها را مجبور به شرکت در آن می کنند. هیچ راهی برای فرار شما از شر این تله ها وجود ندارد، و تنها راهی که پیش روی شماست این است که بتوانید از این تله ها جان سالم به در ببرید. این به آن معنی است که یاد بگیرید چطور از کنار حقیقت رد بشوید (یعنی دروغ بگویید!)، چون وقتی زنی این سوالها را از شما می پرسد، مسلماً به دنبال یک جواب صادقانه نیست. او خودش می خواهد که به او دروغ بگوئید—و وقتی شما این کار را می کنید، قادر خواهید بود که موقتاً او را ساکت کنید و کمی هم احترام و ارزش برای خودتان بخرید.
    در اینجا به برخی از متداولترین این سوالها اشاره می کنیم. به همراه سوالات جواب های صادقانه و كودكانه بعضی از مردها و سوالاتی زیرکانه و دروغکی بعضی دیگر را برای شما آورده ایم. با ما همراه باشید.


    * "به چه فکر می کنی؟"
    خانمها كمي مغرور هستند هستند. آنها تصور می کنند ماه و خورشید به دور آنها میچرخند. پس وقتی زنی این سوال را می پرسد، منظور واقعیش این است که: "آیا الان داری به من فکر می کنی؟" روانشناسی زنانه اش، او را وادار میکند که تصور کند که بر فکر شما حکمفرما است.

    پاسخ های نادرست:
    "داشتم فکر میکردم بازی کی شروع می شود."
    "اون دختر خوشگل که الان رد شد را دیدی؟"
    "شام"

    پاسخ های زیرکانه:
    "داشتم فکر می کردم امروز چقدر خوشگل شدی."
    "داشتم فکر می کردم چقدر مرد خوش شانسی بوده ام که با تو روبه رو شدم."
    "داشتم درمورد اون روزی که پارسال رفتیم پارک فکر می کردم، چقدر خوش گذشت."


    * "فکر می کنی من چاقم؟" (به نظرت تو این لباس چاق به نظر می رسم؟)
    منظور واقعی او این است که، "با اینکه 5 سال است که دیگه پامو تو باشگاه نگذاشتم، فکر میکنی هنوط از نظر جنسی جذاب هستم؟" این سوالی بسیار پیچیده است، چون خودش می داند که چاق شده است. او از شما می خواهد که به او دروغ بگویید.

    پاسخ های نادرست:
    "آره، باید وزنت را بیاری پایین."
    جدیداً متوجه شدم که رانها و شکمت چاق شده است."
    "نسبت به کی؟"

    پاسخ های زیرکانه:
    او را با چنان حیرت و شگفتی نگاه کنید، . در شگفت باشید که چطور حتی به فکرش رسیده چنین سوالی بپرسد.
    به طور مستقیم پاسخ ندهید، درعوض مثلاً بگویید، "تو زیباترین زنی هستی که به عمرم دیده ام."


    * "تو مجذوب چه چیز من شدی، هوشم یا جسمم؟"
    این یکی از کامل ترین تله های زنانه است. منظور واقعیش این است که، "آیا تو فقط از نظر جنسی مجذوب من شدی و منو فقط برای سکس می خواهی؟" اگر به او جواب بدهید که به خاطر زیرکی و هوشش مجذوب او شدید، ناراحت شده و خواهد پرسید "پس فکر میکنی که من زشتم؟" و اگر هم بخواهید از ظاهر زیبایش تعریف کنید باز هم جوابی دیگر برایتان دارد.

    پاسخ های نادرست:
    نگاه پر طمعی به بدنش بکنید و از آن تعریف کنید.

    پاسخ های زیرکانه:
    "می دانی عزیزم چی منو مجذوب تو کرده؟ تو ترکیبی عالی از زیبایی و هوش هستی. من همه چیزت را دوست دارم."


    * "اگه میتونستی با یکی از دوستهای من رابطه داشته باشی، کدومو انتخاب می کردی؟"
    این یکی از تله های قدیمی برای سنجش وفاداری شماست. خیلی باید دقت کنید تا با کله تو چاه نیفتید.

    پاسخ های نادرست:
    مشتاقانه جواب می دهید "ندا" و در ذهنتان صحنه هایی گرم و پرحرارت از دوستي با او را تصور می کنید.
    بدتر اینکه جواب بدهید، "انتخاب سختیه. نمی دانم ندا را انتخاب کنم یا شيرين را."

    پاسخ های زیرکانه:
    تو آنقدر زیبا و جذاب هستی که من به هیچ وجه دوست ندارم با کس دیگری رابطه داشته باشم."
    "تاحالا درمورد دوست های تو اینطوری فکر نکرده ام. نمی تونم کسی را انتخاب کنم."


    * "دوسم داری؟"
    منظور واقعی او این است که، "آیا این رابطه در آخر به ازدواج ختم می شود یا اینکه من دارم وقتم را تلف تو می کنم؟" یادتان باشد که خانمها به ازدواج و رابطه مثل کار و بیزينس نگاه می کنند و اگر ببینند رابطه ای هیچ فایده ای برایشان ندارد، راغب به ادامه آن نیستند.

    پاسخ های نادرست:
    "بهت انس گرفته ام."
    "تا منظورت از دوست داشتن چی باشه."
    "فکر می کنم."

    پاسخ های زیرکانه:
    در اینجا هم باید تا می توانید از پاسخ مستقیم طفره بروید. پس مثلاً بگویید، "تو کامل ترین زنی هستی که تا به حال دیدهام. خیلی خوشحالم که در کنار تو هستم."


    * "تا حالا با چند تا زن رابطه داشته ای؟"
    فکرهایی که در مغزش می گذرد سوالاتی هستند مثل، "چطور توانسته ای با زنی غیر از من رابطه داشته باشی؟"، "آیا هنوز به این زن ها فکر میکنی؟"، و "آیا آنها شریک های جنسی بهتر از من بوده اند؟"
    پاسخ های نادرست:
    شروع کنید به دونه دونه شمردن و نام بردن.

    پاسخ های زیرکانه:
    "یادم نمی آید عزیزم، چون از وقتی با تو آشنا شدم دیگه کسی برام اهمیت نداره."


    از تله ها دوری کنید
    دراینجا فقط به چند مدل از تله های خانم ها اشاره کردیم. تله های بیشمار دیگری وجود دارد که شما باید سعی نید با احتیاط و دقت زیاد از آنها عبور کنید. یادتان باشد: اون به دنبال واقعیت نیست. تنها چیزی که از شما می خواهد این است که به او دروغ بگویید و او را از نظر روحی آرام کرده و اطمینانی دوباره به او بدهید. ولی حواستان باشد که اگر در جواب دادن دقت نکنید، به دام می افتید.
     

     

     

     

     

     

     Ãدانش روزانه


    چطور
    سونامي به وجود مي‌آيد؟


    كلمه سونامي(tsunami) از كلمات ژاپني tsu (بندر) و nami (امواج) تشكيل شده است. سونامي موج يا رشته‌اي از امواج است كه در اقيانوس به دنبال زلزله هاي دريايي بوجود مي‌آيد.
    اين امواج ممكن است صدها كيلومتر پهنا داشته باشد و هنگام رسيدن به ساحل به ارتفاع آن به 10.5 برسد.اين "ديوارهاي آب" با سرعتي تندتر از يك هواپيماي جت پهنه اقيانوس را مي‌پبمايند،به ساحل كوبيده مي‌شوند و تخريب وسيعي را باعث مي‌شوند.
    براي درك سونامي بايد ساختمان موج را شناخت. امواج معمولي ما در كنار ساحل دريا يا در حوضچه‌هاي آب مي‌بينيم، از يك ستيغ(بالاترين نقطه موج) (crest)و يك ناوه (پايين‌‌ترين نقطه موج)(trough)تشكيل مي‌شوند.
    امواج را به دو طريق اندازه مي‌گيرند:
    *ارتفاع موج (wave heigth):فاصله بين ستيغ و ناوه.
    *طول موج(wave length): فاصله افقي بين ستيغ دو موج متوالي.
    بسامد يا فركانس امواج بر حسب زماني كف طول مي‌كشد تا دو موج متوالي از يك نقطه بگذرند – كه به آن دوره موج مي‌گويند- اندازه‌گيري مي‌شود.
    هم سونامي‌ها و هم امواج معمولي داراي اين بخش‌ها هستند و به طريق مشابهي اندازه‌گيري مي‌شوند. اما تفاوت‌هاي زيادي ميان آن دو از لحاظ اندازه، سرعت، و منشا وجود دارد:
     

    خصوصيت موج

    موج ناشي از باد 

    موج سونامي

    سرعت موج   8 تا 100 كيلومتر در ساعت  800 تا 1000 كيلومتر در ساعت
    دوره موج  5 تا 20 ثانيه  10 دقيقه تا 2 ساعت
    طول موج   100 تا 200 متر  100 تا 200 كيلومتر

    امواج در اقيانوس‌ها به علل مختلفي مانند فعاليت‌هاي زيرآبي، فشار جوي، و كشش جاذبه رخ مي‌دهند، اما شايع‌ترين علت آنها باد است.
    باد منبع انرژي موج حاصل است و اندازه سرعت باد به قدرت باد وابسته است. نكته مهمي كه بايد به خاطر داشت اين است كه امواج نشان‌دهنده حركت آب نيستند، بلكه حركت انرژي از طريق آب را نشان مي‌دهند.

    تولد سونامي
    شايع‌ترين علت سونامي‌ها زلزله‌هاي زيردريايي هستند. براي اينك بدانيم اين زلزله‌ها گونه رخ مي‌دهند، بايد "تكتونيك صفحه‌اي" را بشناسيم.
    نظريه تكتونيك صفحه‌اي بين مي كند كه ليتوسفر يا بخش فوقاني كره زمين از چندين صفحه عظيم تشكيل شده است. اين صفحات قاره‌ها و كف درياها را مي‌سازند.
    اين صفحات بر روي يك لايه زيرين چسبناك نيمه‌جامد به نام آستنوسفر قرار دارند. يك پاي سيب بريده‌شده را در نظر بگيريد، قشر بيروني كيك ليتوسفر و بخش داخلي داغ پركننده آن آستنوسفر است.
    اين صفحات مدواما روي كره زمين با سرعتي در حد 2.5 تا 5 سانتي‌متر در سال در حال حركتند.
    اين حركت بيش از همه در طول خطوط گسل( خط برش كيك را در نظر بگيريد) رخ مي‌دهد. حركت اين صفحات باعث بروز زلزله‌ها و آتش‌فشان‌ها مي‌شود كه در كف اقيانوس ها هم ممكن است رخ دهند و دو منشا احتمالي سونامي هستند.
    هنگامي كه دو صفحه د ر ناحيه‌اي كه مرز صفحه‌اي ناميده مي‌شود در تلاقي با يكديگر قرار مي ‌گيرند، صفحه سنگين‌تر به زير صفحه سبك‌تر مِي‌‌لغزد. اين پديده را لغزش به پايين(subduction) مي‌نامند. بروز پديده لغزش به پايين زيرآبي اغلب جاگذاري‌هاي فراواني به شكل گودال‌هاي عميق اقيانوسي در كف دريا ايجاد مي‌كند.
    در برخي مواردهنگام بروز اين پديده بخشي از كف دريا كه به صفحه سبك‌تر متصل است ممكن است به علت فشار صفحه به زيررونده ناگهان به سمت بالا جابجا شود. نتيجه اين وضعيت بروز زلزله است. كانون زلزله نقطه‌اي درون زمين است كه براي اولين بار شكست در آن رخ مي‌دهد، صخره مي‌شكنند و اولين امواج لرزه‌اي بوجود مي‌آيند.
    اپي‌سنتر يا مركز سطحي زلزله نقطه‌اي از سطح درياست كه مستقيما روي كانون زلزله قرار دارد.
    هنگامي كه اين قطعه از صفحه به بالا مي‌پرد، ميليون‌ها تن صخره با نيرويي عظيم به بالا فرستاده مي‌شوند، انرژي اين نيرو به آب منتقل مي‌شود.اين انرژي آب را به بالاتر از سطح معمول دريا مي‌راند.به اين ترتيب سونامي زاده مي‌شود.

    ديناميك سونامي
    هنگامي كه آب به سمت بالا رانده مي‌شود،‌ جاذبه بر روي آن عمل مي‌كند، وانرژي را به طور افقي به موازات سطح آب هدايت مي‌كند. سپس انرژي از ميان اعماق آب از مركز اوليه جنبش به اطراف گسترش مي‌يابد.
    نيروي عظيمي كه بوسيله جنبش لرزه‌اي ايجاد مي‌شود سرعت باورنكردني سوناي را ايجاد مي‌كند.
    سرعت واقعي سونامي با اندازه‌گيري عمق آب در نقطه‌ايي كه سونامي از آن مي‌گذرد، محاسبه مي‌شود.اين سرعت مساوي ريشه دوم حاصلضرب شتاب جاذبه در ميزان عمق آب است.
    توانايي سونامي براي حفظ سرعتش مستقيما نحت تاثير عمق آب قرار دارد.سونامي درآب‌هاي عميق‌تر سريع‌تر حركت مي‌كند و در اب‌هاي كم‌عمق‌تر سرعتش كند مي‌شود.
    بنابراين برخلاف امواج معمولي، انرژي راننده سونامي نه روي سطح آب بلكه از ميان آب حركت مي‌كند. ارتفاع سونامي معمولا تا هنگامي كه به كنار ساحل برسد بيش از يك متر نيست و معمولا قابل تشخيص نيست.

    برخورد سونامي به ساحل
    هنگامي كه سونامي به ساحل مي‌رسد، به شكل آشناي مرگبارش بدل مي‌شود.هنگامي كه سونامي به خشكي مي‌رسد، به آب كم عمق كنار ساحل ضربه مي‌زند.آب كم عمق و خشكي ساحلي باعث متراكم‌شدن انرژي مي‌شود كه آب منتقل مي‌كند.اين امر تغييرشكل سونامي را آغاز مي‌كند.
    توپوگرافي كف دريا در اين محل و شكل ساحل بر ظاهر و رفتار سونامي تاثير مي‌گذارد.
    همچنانكه سرعت موج كاهش مي‌يابد، ارتفاع آن به طور قابل‌توجهي بالا مي رود- انرژي متراكم‌شده آب را به سمت بالا مي‌راند.
    سرعت يك سونامي معمول كه به خشكي نزديك مي شود تا 50 كيلومتر در ساعت كاهش مي‌يابد، و در مقابل ارتفاع آن تا 30 متر بالاي سطح دريا مي‌رسد. با افزايش ارتفاع موج حين اين فرآيند طول موج به شدت كاهش مي‌يايد.( فشرده شدن يك آكاردئون را در نظر بگيريد.)
    شاهدي كه در كنار ساحل قرار دارد، بالا و پايين‌رفتن شديد آب را هنگامي كه سونامي قريب‌الوقوع است، مشاهده خواهد كرد.به دنبال آن ناوه واقعي سونامي به ساحل مي‌رسد. سونامي‌ها اغلب به صورت رشته‌هايي طغيان‌هاي قدرتمند و سريع آب و نه به صورت يك موج منفرد غول‌آسا تظاهر مي‌كنند.
    البته ممكن است يك اُشترك (Bore) كه يك موج عمودي بزرگ است با جبهه‌اي زيروروكننده ظاهر شود.اُشترك‌ها اغلب با طغيان‌هاي سريع آب دنبال مي‌شوند، كه به خصوص باعث تخريب ساحل مي‌شود. پنج تا 90 دقيقه پس از ضربه اوليه ممكن است امواج ديگري به دنبال آيد- قطار موج سونامي، پس از حركت به صورت رشته‌اي از امواج در فواصلي طولاني، خود را به ساحل مي كوبد.
    سونامي به خصوص اگر بدون هشدار قبلي به ساحلي برخورد كند، تلفات بسياري به بار مي‌آورد، و خط ساحلي با خاك يكسان مي‌كند و همه چيز را با خود به دريا مي‌كشاند.
    منطقه‌اي كه در معرض بيشترين خطر تخريب قرار دارند، نواحي در حد فاصل 1.6 كيلومتري خط ساحلي، به خاطر طغيان آب و آوار پراكنده‌شده، و با ارتفاع كمتر از 15 متر از سطح دريا به خاطر ارتفاع امواج ضربه‌زننده است.
    سونامي حتي مي‌تواند به علت خصوصيات متفاوت بستر دريا و ساحل به پناهگاه‌هاي دور از ساحل هم برسد. براي مثال يك منطقه حفاظت‌شده ساحلي با ورودي باريك يك مسير "شيپوري" ايجاد مي‌كند، كه باعث تشديد قدرت مخرب امواج مي‌شود. يا كانال رودخانه‌اي راه را براي نفوذ بيشتر سونامي به مناطق داخلي‌تر مي‌گشايد.
    تا زماني كه يك سونامي به ساحل برخورد نكند، مشكل است نحوه تعامل آن را با خشكي پيش‌بيني كرد.

     

     

     

     

     

     

    Ãاس.ام.اس روزانه

    روزهاي فرد هفته منتظر ما باشيد
    roozane_sms@yahoo.com

    1017- باعرض سلامى به بلندى بيل به محكمى كلنگ به گردى استامبلى به سرعت فرقون به تيزى شاقول به انعطاف پذيرى طناب به لبريزى دوغاب به سفيدى سيمان سفيد به صافى ماله به قشنگى كمچه به وسعت بشكه به معرفت عمله (7884-0912)

    1018- عشق با يک لبخند آغاز ميشود ،با بوسه شکوفا ميشود و با گريه رشد ميکند با 110 پايان مي پذيرد (8775-0912)

    1019- به اين شهر سوگند ميخورم و تو ...ساکن اين شهری و سوگند به پدر ، و فرزندان که پديد آورد که انسان را در رنج آفريده يم... قرآن کريم...سوره بلد (0439-0912)

    1020- تو+عشق= زندگی،..زندگی+تو= آرامش،..من- تو= ديوونگی،..عشق+ديوونگی=تو،..زندگی- تو= مرگ ........(تو=بنزين!) :-)؛-) (6675-0912)

    1021- سلام.ببخشيد بد موقع مزاحم شدم قصد مزاحمت نداشتم .مي خواستم بگم شبها که ما خوابيم آقا پليسه بيداره. (0439-0912)

    1022- وقتي يك تفاوت ساده در حرف، كفتار را به كفتر تبديل ميكند، بايد به بي تفاوتي واژه ها و واژه هاي بي تفاوتي چون نان دل بست،نان را از هر طرف كه بخوانى، نان است... قيصر امين پور"ره" (6094-0915)

    1023- انکه چشمان تو را اين همه زيبا ميکرد، کاش از روز ازل فکر دل ما ميکرد. يا نميداد به تو اين همه زيبايی را،يا مرا در غم عشقه تو شکيبا ميکرد (3080-0912)

    1024- وقتی يک مرد از ازدواج ميترسه واسه اين نيست که از دل بستن به يک زن ميترسه ،بلکه دل بريدن از بقيه زنها ست که اونو ميترسونه (8775-0912)

    1025- دخترها ب 10000 تا آرزو با يک پسر دوست ميشن پسرها با يك آرزو با 100000 تا دختر دوست ميشن (8775-0912)

    1026- مي روم از رفتن من شاد باش از عذاب ديدنم آزادباش گر چه تو تنها تر از ما مي روي آرزو دارم ولي عاشق شوي آرزو دارم بفهمي درد را تلخي برخوردهاي سرد (5651-0914)

    1027-
    ('.')
    ((
    ))
    ((
    ))
    ((
    ))

    كاري با تو ندارم .. دارم كرم مي ريزم (1548-0912)
    1028- .........*..........
    ميدونی اين چيه؟..اين توئي که تنها ستاره ي آسمون دل منی...
    پاينتر نرو
    نرو
    ************************
    واي .. اينا كجا بودن ؟ (0509-0912)

    1029- سبزترين سبزه ها تقديم توباد!
    .
    .
    .
    سازمان پخش علوفه دام. (2469-0913)

    1030- هيچ کس به ان اندازه که فکر ميکند خوشبخت يا بدبخت نيست و بدبختي ما زمانيست که صرف فکر کردن به خوشبختي ديگران ميکنيم! (5940-0912)

    1031- عاقل ترين مردم، خوش خُلق ترين آنهاست.شهادت امام صادق تسليت باد (2057-0914)

    1032- بر بالاي برج ميلاد ايستا کرده بودم يک دفعه يادا تو افتادم گفتم يک اس ام اس برايت ويل کنم ببينم حالات چطور است خوبی در سلامتی کامل بسر ميبری (3489-0912)

    1033- God saw woman was hungry ,created bread.God saw she was thirsty ,created water.God saw she was in dark ,created light.God saw she had no problems,created man. (8775-0912)

    1034- خاك پاي دوست شدن در نزد ما يك آرزوست گر دوست قابل بداند جان من تقديم اوست (7314-0915)


    شماره براي ارسال مسيج : 09125698059
     

     

     

     

     

     

    Ãستون آزاد

    آشنايي با ايستگاه
    بين‌المللي فضايي



     

    ايستگاه‌ بين‌المللي فضايي پروژه‌اي مشترك است كه چند كشور جهان براي انجام تحقيقات خود در فضا آن را مي‌سازند.

    اين سازه عظيم فضايي در مدار زمين حركت مي‌كند و از با چشم غير مسلح از روي زمين قابل روبت است.
    كار ساخت و ساز ايستگاه بين‌المللي از سال 1998 آغاز شده است. قرار است اين پايگاه فضايي تا سال 2010 به همت آمريكا، روسيه، آژانس فضايي اروپا و ژاپن به بهره‌برداري برسد.

    بخش‌هاي ايستگاه فضايي از اين قرار است:

    پنل هاي خورشيدي
    منبع نيروي ايستگاه بين‌المللي فضايي، خورشيد است كه پنل‌هاي خورشيدي استفاده از آن را براي ايستگاه مهيا مي‌كنند.
    اولين پنل خورشيدي در سال 2000 در ايستگاه نصب شد و قرار است در پايان كار، چهار شاخه عظيم از پنل‌هاي خورشيدي بر روي ايستگاه نصب شوند. هر كدام از اين شاخه 34 متر طول و 12 متر عرض خواهند داشت و مستقيما 32.4 كيلو وات انرژي براي ايستگاه تامين خواهند كرد.


    سامانه مكانيكي متحرك
    سامانه مكانيكي متحرك نفش بسيار اساسي در پيشبرد روند تكميل ساخت ايستگاه بين‌المللي دارد. اجزا اين سامانه مي‌توانند تجهيزات و بخش‌هاي جديدي را كه قرار است در ايستگاه نصب شوند جا به جا كنند، از فضانوردان در راه‌‌پيمايي‌هاي فضايي حمايت كنند و اجزا ايستگاه را در صورت نياز به جاهاي جديد منقل كنند.
    اين سامانه در حال حاضر يك بازوي روباتيك به طول 17.6 متر دارد كه با استفاده از آن تجهيزات بر روي ايستگاه بين‌المللي سوار مي‌شوند. اين بازو كه كانادارم 2 نام دارد در سال 2001 و توسط شاتل اينديوور به ايستگاه حمل شد.
    قرار است در آينده يك روبات با دو بازو به اين سامانه اضافه شود.

    زاريا(Zarya)
    مدول زاريا كه در زبان روسي طلوع معني مي‌دهد اولين بخش ايستگاه فضايي بين‌المللي بود كه به آن ملحق شد. اين مدول در واقع براي تامين قدرت و نيروي پيشرانش اوليه ايستگاه طراحي شده بود.
    زاريا با پشتيباني  آمريكايي‌ها در روسيه ساخته و با استفاده از موشك پروتون در سال 1998 به فضا پرتاب شد. اين مدول پيش از آن كه مدول خدماتي زوزدا به ايستگاه بين‌المللي اضافه شود كنترل جهت‌يابي، مخابراتي و تامين نيروي ايستگاه بين‌المللي فضايي را برعهده داشت.
    در حال حاضر از اين مدول 19 تني كه 12.6 متر طول و 4.1 متر عرض دارد به عنوان انبار استفاده مي‌شود.

    زوزدا(Zvezda)
    پردازش اطلاعات، تقسيم نيروي الكتريسيته، كنترل پرواز و پشرانش ايستگاه‌ بين‌المللي بر عهده مدول زوزدا است. زوزدا كه در زبان روسي به معناي ستاره است همچنين برقراري تماس مخابراتي ميان ايستگاه با زمين را ممكن مي‌سازد.
    اين مدول از روي ايستگاه فضايي مير روسيه الگوبرداري شده است. امكانات رفاهي ايستگاه همچون محل استراحت، توالت و  آشپزخانه هم در اين مدول تعبيه شده‌اند. يك دوچرخه ثابت و يك تردميل هم در اين مدول نصب شده است تا فضانوردان با استفاده از آن آمادگي بدني خود را حفظ كنند.
    فضاپيماي باري پروگرس هنگام پهلو گرفتن در ايستگاه فضايي بين‌المللي به زوزدا مي‌چسبد.

    پروگرس
    سفينه باري پروگرس نسخه‌اي خودكار و بدون سرنشين از فضاپيماي سايوز است كه سوخت و بار مورد نياز ايستگاه بين‌المللي را به فضا حمل مي‌كند. پروگرس مي‌تواند 1700 كيلوگرم بار و 1740 كيلوگرم سوخت با خود حمل كند.
    پروگرس در حالت معمولي دو روزه به ايستگاه مي‌رسد و مراحل اتصال و پهلوگيري آن به ايستگاه بين المللي به صورت خودكار انجام مي‌شود.
    پروگرس معمولا در مدول زوزدا پهلو مي‌گيرد اما در صورت نياز مي‌تواند به بخش‌هاي ديگر ايستگاه هم متصل شود. پروگرس هنگام بازگشت از ايستگاه بين‌المللي زباله‌ها، فاضلاب و تجهيزاتي را كه ديگر نيازي به آنها نيست به زمين مي‌آورد.

    سايوز
    كپسول فضايي سايوز اولين فضانوردان ايستگاه بين‌المللي فضايي را در نوامبر 2000 به فضا برد. از آن زمان به بعد، هميشه تقريبا يك سايوز در ايستگاه بين‌المللي قرار دارد تا در شرايط اظطراري نقش قايق نجات را براي فضانوردان بازي كند.
    پس از واقعه شاتل كلمبيا در سال 2003 سايوز تنها وسيله ارتباطي فضانوردان به ايستگاه بين‌المللي فضايي و زمين بود.
    هر شش ماه يك بار يك كپسول جديد توسط فضاپيماي سايوز به ايستگاه بين‌المللي منتقل مي‌شود و كپسول قديمي به زمين بازگردانده مي‌شود.
    كپسول‌هاي سايوز توسط موشك سايوز از ايستگاه فضايي بايكونور در قزاقستان به ايستگاه فضايي بين‌المللي پرتاب مي‌شوند. سايوز هر بار مي‌تواند سه فضانورد را از زمين به فضا ببرد و برعكس. محل فرود اين كپسول پايگاه فضايي بايكونور است.

    دستيني
    آزمايشگاه تحقيقاتي آمريكايي دستيني در سال 2001 توسط شاتل آتلانتيس تحويل ايستگاه بين‌المللي فضايي شد. سرنشينان ايستگاه‌بين‌المللي آزمايش‌هاي متفاوتي در اين آزمايشگاه انجام مي‌دهند كه مهم‌ترين آنها بررسي تاثير نبود گرانش بر خواص فيزيكي است.
    از وراي پنجره‌اي كه در دستيني نصب شده است فضانوردان مي‌توانند از فضا تصويربرداري كنند.
    ساختار جنس بدنه اين آزمايشگاه تقريبا مشابه چيزي است كه در جليقه‌هاي ضد گلوله به كار رفته است. مركز هدايت بازوي روباتيك كانادارم 2 هم در اين آزمايشگاه قرار دارد.

    شاتل
    شاتل فضايي اولين فضاپيماي جهان است كه قابلين به كارگيري مجدد را دارد. شاتل همچون يك راكت پرتاب مي‌شود، در مدار همچون يك فضاپيما حركت مي‌كند و همچون يك هواپيما به زمين مي‌نشيند. شاتل تنها وسيله‌اي است كه مي‌تواند تجهيزات بزرگ را به ايستگاه بين‌المللي ببرد و از آنجا به زمين بياورد.
    كلمبيا اولين شاتلي بود كه در سال 1981 به فضا پرتاب شد. شاتل نقش بسيار اساسي در كار ساخت و ساز ايستگاه بين‌المللي دارد. اين فضاپيماي علاوه بر آن در پيشبرد پروژه تلسكوپ فضايي هابل نقش داشته است و بدون حضور آن پروژه‌هاي ارسال فضاپيما به مشتري، زحل و خورشيد امكان‌پذير نبود.
    در آزمايشگاه‌هاي درون شاتل صدها آزمايش انجام شده است كه به دانشمندان اطلاعات با ارزشي در مورد گرانش زمين داده است. در عرشه كنترل اين فضاپيما 4 صندلي قرار دارد كه با نشستن در هركدام از آنها مي‌توان فضاپيما را كنترل كرد؛ اين حالت براي مواقع اظطراري در نظر گرفته شده است. در عرشه كنترل شاتل بيش از 2020 نشانگر و صفحه كنترل مجزا قرار دارد. از اين نشانگر‌ها براي كنترل شاتل و بازگذاري آن درايستگاه بين‌المللي فضايي استفاده مي‌شود.
    هر كدام از شاتل‌هايي كه در حال حاضر به كار گرفته مي‌شونند – ديسكاوري، آتلانتيس و اينديوور- براي انجام حداقل 100 ماموريت ساخته شده‌اند.
    تا به حال دو شاتل كلمبيا و چلنجر از هر دو به خاطر انفجار از رده خارج شده‌اند. چلنجر در سال 1986 و لحظاتي پس از پرتاب منفجر شد و كلمبيا در سال 2003 هنگام ورود دوباره به جو زمين متلاشي شد. خدمه شاتل بين دو تا هشت نفر متغير هستند اما معمولا در هر سفر شاتل 7 سرنشين دارد.

    جم؛ مدول آزمايشگاهي ژاپن( Jem)
    مدول آزمايشگاهي ژاپني كه به آن كيبو گفته مي‌شود (كيبو در زان ژاپني به معناي اميد است)يكي ديگر از اجزا ايستگاه‌بين‌المللي فضايي است.
    جم اولين سازه فضايي ژاپن و بزرگ‌ترين مدول در ايستگاه است. اين مدول به صورت همزمان به چهار فضانور اين امكان را مي‌دهد كه در آزمايشگاه تحت فشار به تحقيق بپردازند.
    آزمايشگاه تحت فشار اين مدول  11.2 متر طول و 4.4 متر قطر دارد. آزمايش‌ها و سامانه‌هاي جم در اتاق كنترل ماموريت تاسيسات عملياتي ايستگاه فضايي در تسوكوبا در شمال توكيو كنترل مي‌شوند.
    كيبو شش بخش دارد: دو بخش تحقيقاتي- يك آزمايشگاه تحت فشار و بخش مجاورتي- ، دو مدول پشتيباني كه به هر دوي آنها متصل هستند، يك سيستم هدايت دستي كنترل از راه دور، و يك سيستم مخابراتي دورن مداري.
    قرار است كار ساخت كيبو در سال 2008 توسط آژانس اكتشافات هوافضاي ژاپن در سال 2008 به پايان برسد.

    تاسيسات  مجاورتي جم
    تاسيسات مجاورتي جم بيرون از ايستگاه بين‌المللي و در تماس با فضا فضايي قرار دارد. تجهيزاتي كه بر روي جم قرار دارند براي مشاهدات زميني همچون مخابرات، مهندسي و علوم تجربي مورد استفاده قرار خواند گرفت.
    اين سازه 5.6 متر پهنا، 5 متر طول و 4 متر ارتفاع دارد.

    رادياتورها
    رادياتورهاي ايستگاه بين‌المللي فضايي بخشي از سيستم اكتيو كنترل گرمايي ايستگاه هستند.
    سيستم سرمايشي اين رادياتورها همانند سيستم خنك‌كننده خودروها كار مي‌كند با اين تفاوت كه به جاي آب در آن از آمونياك استفاده مي‌شود ؛ دليل آن هم اين است كه آب در سرماي فضا يخ مي‌بندد.
    آمونيك گرما را از بخش‌هاي مختلف ايستگاه مي‌گيرد و به رادياتورهاي بال مانند منتقل مي‌كند تا از آنجا به صورت اشعه‌هاي مادون قرمز در فضا پخش شوند.
    رادياتورها 1.8 متر عرض و 3.6 متر طول دارند و به صورت آكاردئون باز و بسته مي‌شوند.

    كوپولا(‍Cupola)
    كوپولا پنجره مشاهدات فضايي ايستگاه بين‌المللي است. اين سازه ايتاليايي شش پنجره در كناره‌ها و يك پنجره بزرگ در بالا دارد. اين پنجره تنها براي مشاهدات ستاره‌شناسي تعبيه نشده است و به سرنشينان ايستگاه اين امكان را مي‌دهد تا محيط پيراموني آن را بپايند. از كاپولا به ويژه در راهپيمايي‌هاي فضايي و پهلوگرفتن فضاپيماهاي ميهمان در ايستگاه استفاده مي‌شود.
    سرنشينان ايستگاه فضايي همچنين مي توانند با استفاده از اين پنجره حركت بازوي روباتيك كانادارم 2 را تحت نظر داشته باشند. قرار است كاپولا در سال 2009 به ايستگاه بين‌المللي اضافه شود.

    هارموني
    هارموني – يا نود 2- در واقع يك دالان است كه سه آزمايشگاه ايستگاه فضايي را به هم متصل مي‌كند. اين آزمايشگاه‌ها دستيني ساخت آمريكا، كلمبوس ساخت آژانس فضايي اروپا و كيبو ساخت ژاپن هستند.
    هارموني يك سازه فضايي 14 تني با ابعاد 7 متر در 6.4 متر است كه توسط شركت ايتاليايي تالس آلنيا اسپيس ساخته شده است.

    كلمبوس
    آزمايشگاه كلمبوس بزرگ‌ترين بخش از ايستگاه بين‌اللمي فضايي است كه آژانس فضايي اروپا مستقلا مي‌سازد. اين مدول آزمايشگاهي كه از آن براي انجام آزمايش‌هاي مختلف مي‌توان استفاده كرد در مجموع ظرفيت آزمايشگاهي ايستگاه با بالا خواهد برد.
    دانشمندان در زمين مي‌توانند با استفاده از سيستم‌هاي ارتباطي آزمايش‌هاي خود را در اين آزمايشگاه انجام دهند. مركز كنترل اين مدول در اوبرفافنهوفن در آلمان است. قرار است اين مدول دسامبر سال 2007 به ايستگاه بين‌المللي اضافه شود.

     

     

     

     

     

     

     

     

    همین حالا اقدام به عضویت کنید
     
     
    TinyPic image
     
     
     
     
    TinyPic image
     
    TinyPic image

     

    .:: Designed by : SAQUR ® YARANHOST™ ::.
    وب سایت رسمی گروه اینترنتی جرقهبرای عضویت در گروه اینترنتی جرقه کلیک کنید
    __._,_.___

    Jaraaghe Group 

    ****************************************

    BARAYE OZVIAT DAR GROUP BIA IN ADDRESS :
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    BAD PAINE SAFHE DOKMEYE JOIN RO BEZAN

    ****************************************
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    -------------------------------------------
    more info : www.jaraghe.ir/join




    Your email settings: Individual Email|Traditional
    Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
    Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
    Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

    __,_._,___

    No comments:

    آرشیو مطالب