گلچين از بهترين گروه‌ها و سايت‌هاي اينترنتي. همه چيز از همه جا

Monday, December 29, 2008

[erfanISLAMI] (عرفان و رهجويان كمال، عرفان نماز(93

اگر تقوا و پارسايي پيشه کنيد، خداوند نيز نيروی تشخيص خير و شر به شما کرامت خواهد فرمود./ سوره مبارکه مائده آيه 29

عرفان و رهجويان كمال، عرفان نماز((93

 

86-  گاهي در روايات و احاديث ديده مي شود كه براي ذكر آيات و سوره ها و اسماءِ الهي عدد و رقم اختصاص داده اند، نقش عدد و رقم چيست؟ تكرار يك آيه يا سوره چه ضرورتي دارد؟

عدد و رقم در عالم هستي نقش اساسي دارد. اعداد نيز همچون حروف صاحب نيرو هستند؛ يعني اعداد و حروف مي توانند به آساني به يكديگر تبديل شوند و ايفاي نقش كنند. اين موضوعات بيشتر در علوم عرفاني مطرح مي باشند. آيات و اسماءِ الهي در قالب عدد در روح انسان گسترده مي شود و انسان را به معنويت متصل مي كند.

چندين روش براي ورود روحاني به حريم آيات الهي و يا ارتباط با روح آيات وجود دارد كه به طور مثال اشاره مي شود. يكي از روش ها توجه قلبي نسبت به آيه است و روش ديگر تفكر در آيه و ديگري تكرار آيه است و موارد ديگر. گرچه اشتراك هايي در بين موارد ياد شده نيز برقرار است اما هركدام روش مؤثري است كه مي تواند انسان را به سمت معنويت سوق دهد. عدد و رقم برخاسته از قانوني است كه در عرفان بدان پرداخته مي شود و كليدي حساب شده است كه تكرار يك سوره به آن عدد، ظهوري از بركات الهي را در پي خواهد داشت. اهل دل با تكرار عددي سوره ها و سپري كردن روزهاي معين، سعي در فهم آيات و سوره ها مي كنند و در تلاش خود براي ارتباط با اين سوره ها مي كوشند و يافتني ها را در مي يابند. اهل عرفان معتقدند كه هر عدد براي هر سوره، آيه و اسماء براي ظهور مقاصدي است كه رهروان اين مسير بدان واقف اند؛ حركت در اين مسير نياز به مهارت جسم و جان دارد و اگر كسي بخواهد در اين مسير استمرار ورزد وجود راهنما ضرورت پيدا مي كند.

حق تعالي مسيري سهل تر اما بسيار مؤثر را براي تمام انسان ها مقرّر فرموده است و آن سير در نماز مي باشد كه انجام اين فريضه نيز بر عدد و رقم به صورت تعداد ركعات و تعداد دفعات در شبانه روز استوار گشته است. اين مختصر براي انسان كافي است و هركس مي تواند به وسيله ي آنها وارد دنياي روحاني شود و از لطف الهي برخوردار گردد.

 

با پيگيري اين پرسش و پاسخ ها با ما همراه باشيد

يا علي ...

منبع: كتاب عرفان و رهجويان كمال، عرفان نماز (نويسنده :سيد مهدي محمدي )

http://groups.yahoo.com/group/erfanISLAMI/

 

__._,_.___

Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___

No comments:

آرشیو مطالب