گلچين از بهترين گروه‌ها و سايت‌هاي اينترنتي. همه چيز از همه جا

Tuesday, December 30, 2008

Fw: درخواست -

برگرفته از سايت
 

ترانه‌هايي که در تعريف و توصيف و دلتنگي براي «شهر»ي مشخص سروده و اجرا شده، مثل «اشعار وطني»، در اکثر قريب به اتفاق کشورهاي جهان و به زبان‌هاي مختلف وجود داشته و دارد. يکي از قديمي‌ترين ترانه‌هايي از اين‌دست و شايد شناخته‌ترين آنها ترانۀ «نيويورک نيويورک» با صداي «فرانک سيناترا» است که حتما شما هم شنيده‌ايد.

گفتن ندارد که کشور خودمان ايران نيز از اين قاعده مستثني نيست. گرچه برخي از شهرها مثل «شيراز» و «اهواز»، و اين اواخر به‌طور چشمگيري «آبادان»، بيشتر از ديگر شهرها مورد توجه ترانه‌سرايان بوده، و در ترانه‌هاي محلي، نام شهرستان‌هاي کوچک‌تري مثل «بيرجند» و «جهرم» و «کازرون» را مي‌شنويم، ولي بالاخره اين «تهران» است که بيشترين آمار ترانه‌هايي از آن‌دست را که گفتيم به‌خود اختصاص داده.

علت بيشتر بودن ترانه‌هايي که در توصيف و تعريف شهر «تهران» سروده و خوانده شده البته پايتخت بودن اين شهر نيست، بلکه به نظر مي‌رسد که بافت اجتماعي اين شهر که مجموعه‌اي از گونه‌گوني قوميت‌ها و زبان و فرهنگ‌هاي موجود در ايران است، و هم‌چنين شکل و ساختار شهرسازي تهران که آميخته‌اي از سنت و نوگرايي‌ست، و مهم‌تر از اين، شايد ضرباهنگ زندگي و ويژگي‌هاي کلان‌شهري آن است که دست ترانه‌سرا را در سرودن و پرداختن باز مي‌گذارد. آنچنان‌که ويژگي «بهار شيراز» و جريان و جاري بودن «رود کارون» از ميان شهر «اهواز» و ساحل و اسکه‌هاي «آبادان» و غروب‌هاي تماشايي «بندر» دست‌مايۀ ترانه‌سرايان براي صدور اين‌همه ترانه قرار گرفته و مي‌گيرد.
 

يکي از قديمي‌ترين ترانه‌هايي که مشخصا در باره شهر تهران سروده و اجرا شده، ترانۀ «شب‌هاي تهران» است که اول بار خواننده‌اي به‌نام «پروانه» آن را خواند. [اين «پروانه» همان خواننده‌اي است که اول بار نيز ترانۀ معروف «مرا ببوس» را خواند. ترانه‌اي که ما بيشتر آن را با صداي «حسن گلنراقي» شنيده‌ايم و باز اگر عمري باقي بود، حکايت آن را حتما روزي در همين‌جا برايتان روايت خواهيم کرد]

ترانۀ «شب‌هاي تهران» با سروده‌اي از «کريم فکور»، آهنگ «مجيد وفادار» و صداي «پروانه» از آن ترانه‌هاي اگر نگوييم ناياب، ولي خيلي کمياب است که کمتر کسي آن را شنيده و به‌ياد دارد. بخشي از اين ترانه را چند سال پيش در فيلم «آب و آتش» ساختۀ «فريدون جيراني» با بازي خوب «پرويز پرستويي» و «ليلا حاتمي» شنيديم. در صحنه‌اي که «فريماه فرجامي» در نقش مادري شوريده‌سر و پريشان احوال، همراه با صداي آوازي که از گرامافوني قديمي پخش مي‌شود، در ميان اتاق خود که در و ديوارش مزين به تابلوهاي نقاشي قهوه‌خانه‌اي و گليم و جاجيم‌هاي رنگي و دست‌باف است، ذر حال و فضايي ماليخوليايي، به حالتي شبيه رقص و سماع دور خود مي‌چرخد. آن صدا از گرامافون، صداي «پروانه» است که دارد ترانۀ «شب‌هاي تهران» را مي‌خواند. اين ترانه را بعدها «پري ملکي» خواننده و مدرس موسيقي در ايران، بازخواني کرد که به نوعي نجات اين ترانه از دست فراموشي و خاموشي بود.

ترانۀ «شب‌هاي تهران» با آن صداي زنگ‌دار و خسته‌اي که «پروانه» مي‌خواند، جنسي از صحنۀ آغازين فيلم «خشت و آئينه»ي [ابراهيم گلستان] دارد و رنگي به رنگ فيلم «زير پوست شب» [فريدون گله]، و طعم تلخ صحنۀ پاياني فيلم تنگنا [امير نادري] را.

به کلام ديگر ترانۀ «شب‌هاي تهران» فقط کلام و صدا و آهنگ نيست، تعدادي عکس سياه و سفيد و قديمي است از شب‌هاي تهران. درست مثل همان فيلم‌هاي سياه وسفيدي که گفتم. براي ديدن و حس آن، بايد آن فيلم‌ها را ديده باشي. بايد شتاب گذر اين شب‌هاي پر تب و تاب را در آن شهر از سر گذرانده و تاب آورده باشي. و بايد که به هر دليل، اين‌همه سال را از آن شهر و آن شب‌ها دور و پرت افتاده باشي.


 

شب‌هاي تهران، مي‌کند پنهان
صحنۀ بسيار، از چشم انسان.
زين شب‌هاي تار، مانده يادگار
راز بي‌شمار، بهر عاشقان.

هرشب اين سرزمين پر ز ماجراست
يک‌سو عيش و طرب، يک‌سو رنج و تعب
برخيزد همه شب غوغاي تهران
قلب يار بي‌قرار، کام او رواست
عاشق در همه حال، باشد فکر وصال
بر او داده مجال، شب‌هاي تهران

ياران جام باده بر دست دارند
هر شب چون ماه و پروين بيدارند
اي که چون من بيداري
مستي خود ياد آري
چون شنوي بانگ مستان
منتظري روز آيد، عقدۀ دل بگشايد
اين شب غم يابد پايان.

شب‌هاي تهران، مي‌کند پنهان
صحنۀ بسيار، از چشم انسان.
زين شب‌هاي تار، مانده يادگار
راز بي‌شمار، بهر عاشقان.

ترانۀ «شب‌هاي تهران» را با صداي «پروانه» از اينجا
بشنويد!


--- On Tue, 12/30/08, Alireza Marzban <alireza.marzban@yahoo.com> wrote:

From: Alireza Marzban <alireza.marzban@yahoo.com>
Subject: درخواست
To: Friends-of-Radio-Golha@googlegroups.com
Date: Tuesday, December 30, 2008, 11:38 PM

با سلام خدمت دوستان راديو گلها من دنبال آهنگي از خانم فهيمه (اگر اشتباه نكنم)به اسم خداحافظ تهران مي‌گردم.فكر مي‌كنم موسيقي فيلم بوده.
همچنين دنبال آهنگ ديگري به نام شبهاي تهران نمي‌دونم توسط كدوم خواننده اجرا شده و بعد انقلاب در فيلم آب و آتش پخش شده البته .
همان اجراي قديمي


ممنون
مرزبان


Get your preferred Email name!
Now you can @ymail.com and @rocketmail.com.

No comments:

آرشیو مطالب