گلچين از بهترين گروه‌ها و سايت‌هاي اينترنتي. همه چيز از همه جا

Saturday, July 26, 2008

[erfanISLAMI] آيا پيغمبر (ص) از سعد و نحس‏ ايام استفاده می‏كرد ؟

 

هوالحی

 

آيا پيغمبر (ص) در كارها و متود خودش از سعد و نحس‏ ايام استفاده می‏كرد ؟

مثلا آيا می‏گفت امروز دوشنبه است برای مسافرت خوب نيست . يا امروز سيزده عيد نوروز است هر كس بيرون نرود گردنش می‏شكند آن هم از سيزده‏ جانه از يك جا ؟ !  آيا چنين حرفهايی هست ؟ در سيره علی عليه السلام چطور؟ در سيره ائمه عليهم السلام چطور ؟ ما هرگز نمی‏بينيم كه پيغمبر يا ائمه اطهار خودشان در عمل از اين حرفها يك ذره استفاده كرده‏ باشند ، بلكه عكسش را می‏بينيم . در نهج البلاغه هست كه وقتی كه علی ( ع) تصميم گرفت برود به جنگ خوارج ، اشعث قيس كه آن وقت جزو اصحاب‏ بود با عجله و شتابان آمد : يا اميرالمؤمنين ! خواهش می‏كنم صبر كنيد ، حركت نكنيد ، برای اينكه يكی از خويشاوندان من كه منجم است يك حرفی‏ دارد و می‏خواهد به عرض شما برساند . فرمود : بگو بيايد . آمد . گفت :

يا اميرالمؤمنين ! من منجم و متخصص شناختن سعد و نحس ايام . من در حسابهای خودم به اينجا رسيده‏ام كه اگر شما الان حركت كنيد برويد به جنگ‏ قطعا شكست می‏خوريد و شما و اكثريت اصحاب شما كشته خواهند شد . فرمود :هر كس كه تو را تصديق بكند پيغمبر را تكذيب كرده ، اين مزخرفات چيست‏ كه می‏گويی ؟ ! اصحاب من ! سيروا علی اسم الله بگوييد به نام خدا ، به‏ خدا اعتماد و توكل كنيد و حركت كنيد برويد . علی رغم نظر اين شخص ، همين الان حركت كنيم برويم . و می‏دانيم كه در هيچ جنگی علی ( ع ) به‏ اندازه اين جنگ فاتح نشد .

اين حديث در وسائل است : عبدالملك بن اعين می‏آيد خدمت امام صادق )ع ) . عبدالملك برادر زراره است و خودش هم از راويان بزرگ و مرد عالمی است . او نجوم خوانده بود و به همين جهت به اين چيزها عمل می‏كرد. كم كم احساس كرد برای خودش مصيبت درست كرده ، مثلا از خانه می‏آيد بيرون ، يك وقت می‏بيند كه امروز قمر در عقرب است ، اگر بروم چنين‏ خواهد شد ، يك روز می‏بيند فلان ستاره از جلويش درآمد ، كم كم خود بيچاره‏اش احساس كرد كه دست و پايش به كلی بسته شده است .

روزی آمد خدمت امام صادق ( ع ) و عرض كرد : يا ابن رسول الله ! من مبتلا شده‏ام ب ه نجوم احكامی ( 1 ) . من كتابهايی در اين زمينه دارم و كم كم‏ احساس می‏كنم كه مبتلا شده‏ام ، اصلا گرفتار شده‏ام و تا به اين كتابها مراجعه نكنم در هيچ كاری نمی‏توانم تصميم بگيرم . تكليف من چيست ؟ امام‏ صادق با تعجب فرمود : تو از اصحاب ما ، تو راوی روايات ما به اين‏ چيزها عمل می‏كنی ؟ ! بله يا ابن رسول الله . فرمود : الان بلند شو برو منزل ، به محض رسيدن ، تمام اين كتابها را آتش بزن ، و ديگر نبينم كه‏حتی به يك كلمه از اين حرفها عمل كرده‏ای .

علی رغم يك سلسله روايات كه در اين زمينه هست ، ما يك سلسله‏

روايات ديگر داريم كه در تفسير الميزان در ذيل يكی از آيات سوره فصلت: (( فی ايام نحسات )) ( 2 ) ذكر شده است . از مجموع رواياتی كه از اهل‏ بيت اطهار رسيده است اين مطلب استنباط می‏شود كه اين امور يا اساسا اثر ندارد و يا اگر هم اثر دارد توكل به خدا و توكل به پيغمبر و اهل بيت‏ پيغمبر اثر اينها را از بين می‏برد . بنابراين يك مسلمان ، شيعه واقعی ، در عمل به اين امور اعتنا نمی‏كند ، اگر می‏خواهد برود مسافرت ، صدقه بدهد ، به خدا توكل كند ، به اوليای خدا توسل بجويد و به هيچيك از اين امور اعتنا نكند . از همه بالاتر اين است كه شما ببينيد در تاريخ پيغمبر و

ائمه اطهار آيا يك دفعه هم اتفاق افتاده كه خود آنها به اين مسائل عمل‏ بكنند ؟!

 

پاورقی :
. 1
البته نجوم رياضی غير از نجوم احكامی است ، اشتباه نشود ، دو نجوم‏
داريم . نجوم رياضی يعنی حساب خسوف و كسوف و امثال اينها ، و جزء
رياضيات است . نجوم احكامی است كه بی اعتبار است .
. 2
آيه . 16

 

در خراسان يك چيزی معروف است كه من در بعضی از شهرستانهای ايران‏ ديده‏ام هست‏و در بعضی ديگر نيست ، و استاد بزرگوار ما مرحوم حاج ميرزا علی آقا شيرازی ريشه آن را به دست داد كه اين چه بوده و از كجا پيدا شده‏ ؟ در ولايت ما به اصطلاح فريمان خيلی شايع بود و شايد هنوز هم هست كه‏ می‏گفتند : اگر شخصی بخواهد برود مسافرت ، چنانچه اول كسی كه به او بر می‏خورد سيد باشد ، اين امر نحس است و او قطعا از آن سفر بر نمی‏گردد ، ولی اگر غربتی به او بر بخورد ، اين سفر ، سفر ميمونی است . واقعا اين‏ جور معتقد بودند . مرحوم حاج ميرزا علی آقا شيرازی گفت : اين يك ريشه‏ای‏ دارد : در دوره بنی العباس ، سادات را كه بيچاره‏ها اولاد پيغمبر مخفی‏ بودند در خانه هر كسی گير می‏آوردند نه تنها خود آنها بلكه تمام آن خاندان‏از بين می‏رفتند ، كم كم اين فكر برای مردم پيدا شد كه سيد نحس به اين‏

معناست ، نحس سياسی است نه نحس فلكی ، يعنی يك سيد در خانه هر كسی‏

آمد او ديگر خانه خراب است . اين نحس سياسی كم كم در فكر مردم تبديل‏شد به نحس تكوينی و فلكی . بعد بنی العباس هم كه از بين رفتند كم كم‏ زنها و بچه‏ها و مردم ساده لوح گفتند اصلا سيد نحس است خصوصا در مسافرت‏.

برای خود من اتفاق افتاد : سفر دوم يا سومی بود كه می‏خواستم بروم قم ، از منزلمان كه بيرون آمديم سوار اسب شدم چون در دو فرسخی مهمان بوديم ، و از آنجا می‏خواستيم سوار ماشين بشويم و برويم . دوستان برای بدرقه آمده‏ بودند و ما هم در منزل با مرحومه والده و ديگران خدا حافظی كرديم و آمديم بيرون . خيلی هم علاقه داشتم كه زودتر بيايم .

سوار اسب كه شدم يك وقت ديدم سيدی از جلو دارد می‏آيد . گفتم خدا نكند زنها بفهمند كه اگر بفهمند نخواهند گذاشت بروم . خدا خدا می‏كردم ، ايستادم ، سيد آمد جلوی اسب من را گرفت ، می‏خواست از من بپرسد كه شما كه می‏رويد به آن ده كه اسمش رامان بود آيا از رامان يكسره می‏رويد قم يا بر می‏گرديد اينجا و از اينجا سوار ماشين می‏شويد و می‏رويد ؟ گفت : آقا ان‏ شاء الله ديگر برنمی‏گرديد . گفتم : نه ، ان شاء الله ديگر برنمی‏گردم . با خود گفتم اگر اين به گوش زنها برسد كه سيد جلو آمده و بعد هم گفته ان‏ شاء الله كه ديگر بر نمی‏گردی ، محال است بگذارند من بروم . اما رفتم و برگشتم و حالا دارم با شما حرف می‏زنم ، سی سال هم از آن زمان می‏گذرد .

يك فرد مسلمان نبايد فكر خودش را با اين موهومات خسته بكند . پس‏ توكل برای چيست ؟ ما هم دم از توكل می‏زنيم ، هم دم از توسل ، و هم از گربه سياه می‏ترسيم . آدمی كه می‏گويد توكل ، و بالخصوص می‏گويد توسل و ولايت ، ديگر نبايد اين حرفها را بزند . آن كه می‏گويد ولايت ، می‏گويد اگر توسل داری ، به اين مهملات اعتماد نكن . پس هر يك از اينها خودش يك‏ اصلی است : غدر و نيرنگ ، و نيز استفاده از وهمها در سيره پيغمبر اكرم‏ ملغی است .

باسمك العظيم العظم الاجل الاكرم يا الله . . .

پروردگارا ما را قدردان اسلام و قرآن قرار بده ، انوار معرفت و محبت‏

خودت را در قلبهای ما بتابان ، محبت و معرفت پيغمبر و آل پيغمبرت را

در دلهای ما جايگزين بفرما ، حاجات مشروعه ما را برآور ، اموات ما

مشمول عنايت و رحمت خودت بفرما .

و عجل فی فرج مولانا صاحب الزمان

 

برگرفته از کتاب سیری در سیره نبوی به قلم استاد شهید مرتضی مطهری


__._,_.___

����� ������ �� ��ϐ�� ���� � ���� �� ���� �ј� ����� �� ��� ����� ������� �� ���
����� ��ϐ� ������ ��� �� �� �� ������ �ǘ ���� ��� ��� 
����� ���� � ��� � �� ����� ����� ��� � ���� ��� ���� ��� �� ���� ���
...����� Ԙ��� ������ �� �� ��� ��� ��� �э�� ���� �� ������ ���
���� �������
������������������
���� ����� ������
http://groups.yahoo.com/group/erfanislami
���ǐ ����� ������
http://www.erfanislami.persianblog.com
���� �����
http://www.parvaresheravan.com




Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___

No comments:

آرشیو مطالب