گلچين از بهترين گروه‌ها و سايت‌هاي اينترنتي. همه چيز از همه جا

Thursday, December 25, 2008

Re: bdahe navazi

 

جناب آذر افزا با سلام

 

بداهه نوازی قله بلند موسیقی ماست که هر کسی را یارای رسیدن به این اورست هنری نیست. سرازیر شدن نت های موسیقی بر ذهن نوازنده فقط با سرایش شعر شاعران پارسی قابل قیاس است و در هیچ هنر دیگری به این شکل یافتنی نیست. هر ردیف دانی نوازنده خوبی نیست و هر نوازنده ای نیز بداهه نوازی را نمیداند.  بداهه نوازی یعنی خلق در لحظه اما ما کمتر در آثار امروز موسیقی مان خلاقیت می بینیم و به همین نسبت نیز از بداهه نوازی فاصله گرفته ایم. هنرمندانی که شما از انان نامبرده اید استادان بلامنازعی بودند که در زمان خود نام آورترین بوده اند و لذا نمیتوان به شاگرد سازی ایرادی گرفت که چرا خود قطعه ای نساخته است اما اینجا باید بیشتر به استادان آموزشگاه ها ایراد گرفت که بارها دیده ام کتاب بعد از کتاب به هنر جو تجویز می کنند بدون انکه در برخی اوقات حتی ردیف موسیقی را با هنرجویان کار کنند. در حالیکه دوستانی را می شناختم که خود در آموزشگاه های دیگر تدریس ساز می کردند اما برای تمرین بداهه نوازی به درس استاد شایسته ای می رفتنند تا با تکنیک های بداهه نوازی بیشتر آشنا باشند

 

با احترام - هندیانی



--- On Tue, 23/12/08, hossein azarafza <honar_aria@yahoo.com> wrote:

From: hossein azarafza <honar_aria@yahoo.com>
Subject: bdahe navazi
To: friends-of-radio-golha@googlegroups.com
Date: Tuesday, 23 December, 2008, 12:05 PM

سلام بر دوستان فرهيخته عزيز در گروه گلها

عرض ادب و احترام به شما بزرگواران و خوش آمدگويي به چند دوست فعال كه جديد به گروه پيوسته اند

چند روز پيش خانمي از دوستان خواهرم كه هنرآموز ساز تار نزد يكي از اساتيد شهرمان است خانه پدرم بود و گويا مي خواست با نوه عمه ام كه نوازنده تنبك خوبي است آنهم به واسطه پدرش مرحوم استاد رسول شفايي كاري را كه تنظيم كرده بود تمرين كنند گويا استادشان هر چند هفته يكبار هنرآموزان را جمع مي كند و مي گويد با يك ساز ديگر قطعه اي آماده كنيد و در آن جلسه بنوازيد به هر حال به من گفت شما هم نظري بدهيد من گوش دادم و با اطلاعات كم موسيقايم چند تذكر به وي دادم ولي يك چيزي به او گفتم كه تعجب كرد ، به وي گفتم چرا از خودتان چيزي نمي زنيد مثلاً چرا بعد از پيش درآمد يك چهارمضراب نمي زنيد كه با حالتي متعجل به من گفت نه من همين قدر تا فلان درس فلان كتاب را زده ام و .. سرتان را درد نياورم نمي دانم مطلب مرا فهميديد يا نه چرا ديگر نوازندگان ما بداهه نوازي نمي كنند چرا وقتي يك كنسرت مي خواهند اجرا كنند يا برنامه اي در جمعي اجار كنند حتماً بايد فلان پيش درآمد و چهار مضراب را بزنند و فلان قطعه و تصنيف را اجرا كنند نمي دانم شما جشن هنرها را ديده ايد وقتي گروه پايور برنامه اي اجرا مي كند وقتي نوبت به تك نوازي اساتيدي چون بهاري و شهناز مي رسد چهار مضراب و قطعه اي را كه اجرا مي كنند بداهه است بدون ديدن نوت و يا ديكته شدن مطلبي نوزادگي مي كنند . يكي از خصوصيات بداهه نوازي بالابردن خلاقيت نوازنده است كه وقتي بتواند به آن مرتبه برسد مانند موج سواري است كه در موج دريا با تخته موج هر چه موج بيشتر باشد لذت موج سواري نيز براي موج سوار بيشتر است حال اگر كسي در بحر عظيم و مواج و بي انتهاي موسيقي ايراني وارد شود لذت آن وي را چنان جلو مي برد كه شايد زمان و مكان را نيز از ياد ببرد . حال دوستان عزيز در مورد هنر بداهه نوازي اگر مطالبي دارند مرقوم فرمايند

با تشكر - آذرافزا -اصفهان




Get your new Email address!
Grab the Email name you've always wanted before someone else does!

No comments:

آرشیو مطالب