با سلام
نمونه زیبایی از هنر آواز خوانی
دشتی - ماهور
آواز غلامحسین بنان
پیانو جواد معروفی
غزل از حافظ
در موسیقی ایرانی دشتی و ماهور با همدیگر اختلاف فراوان داشته و از نظر احساسی از هم بسیار دور میباشند و نوازندگان و خوانندگان برای رفتن از ماهور به دشتی (و برعکس) معمولاً از گوشه دلکش (که به شور و دشتی نزدیکتر است) استفاده میکنند
بنان در این آواز (از ثانیه ۳۲ تا ۴۰) مستقیما و بگونه ی سهل و ممتنع (استادانه) از در آمد دشتی به در آمد ماهور فرود آمده و پس از خواندن گوشههایی در دستگاه ماهور دوباره (از ۷ دقیقه و ۱۰ ثانیه) به در آمد دشتی باز میگردد
من نمونه دیگری از دشتی به ماهور (قبل و بعد از ایشان) که با این استادی (بدون ذرهای زورزدن و روده درازیهای مرسوم امروزی) سراغ ندارم
به احترام هنرمندان واقعی و بزرگداشت موسیقی اصیل، پیشوند استاد را بی مورد برای هر خواننده و نوازنده که از راه میرسد بکار نبریم !
با احترام، مصطفی رمضانی
No comments:
Post a Comment