Anonymous has left a new comment on your post "[yaghin] حرکت کربلا [1 Attachment]":
یاوه یا خرافات؟
امام علی و امام زمان
عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ قَالَ حَدَّثَنِى مُنْذِرُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ قَابُوسَ عَنْ مَنْصُورِ بْنِ السِّنْدِيِّ عَنْ أَبِي دَاوُدَ الْمُسْتَرِقِّ عَنْ ثَعْلَبَةَ بْنِ مَيْمُونٍ عَنْ مَالِكٍ الْجُهَنِيِّ عَنِ الْحَارِثِ بْنِ الْمُغِيرَةِ عَنِ الْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ قَالَ أَتَيْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع فَوَجَدْتُهُ مُتَفَكِّراً يَنْكُتُ فِى الْأَرْضِ فَقُلْتُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ مَا لِى أَرَاكَ مُتَفَكِّراً تَنْكُتُ فِى الْأَرْضِ أَ رَغْبَةً مِنْكَ فِيهَا فَقَالَ لَا وَ اللَّهِ مَا رَغِبْتُ فِيهَا وَ لَا فِى الدُّنْيَا يَوْماً قَطُّ وَ لَكِنِّى فَكَّرْتُ فِى مَوْلُودٍ يَكُونُ مِنْ ظَهْرِى الْحَادِيَ عَشَرَ مِنْ وُلْدِي هُوَ الْمَهْدِيُّ الَّذِي يَمْلَأُ الْأَرْضَ عَدْلًا وَ قِسْطاً كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً تَكُونُ لَهُ غَيْبَةٌ وَ حَيْرَةٌ يَضِلُّ فِيهَا أَقْوَامٌ وَ يَهْتَدِى فِيهَا آخَرُونَ فَقُلْتُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ وَ كَمْ تَكُونُ الْحَيْرَةُ وَ الْغَيْبَةُ قَالَ سِتَّةَ أَيَّامٍ أَوْ سِتَّةَ أَشْهُرٍ أَوْ سِتَّ سِنِينَ فَقُلْتُ وَ إِنَّ هَذَا لَكَائِنٌ فَقَالَ نَعَمْ كَمَا أَنَّهُ مَخْلُوقٌ وَ أَنَّى لَكَ بِهَذَا الْأَمْرِ يَا أَصْبَغُ أُولَئِكَ خِيَارُ هَذِهِ الْأُمَّةِ مَعَ خِيَارِ أَبْرَارِ هَذِهِ الْعِتْرَةِ فَقُلْتُ ثُمَّ مَا يَكُونُ بَعْدَ ذَلِكَ فَقَالَ ثُمَّ يَفْعَلُ اللَّهُ مَا يَشَاءُ فَإِنَّ لَهُ بَدَاءَاتٍ وَ إِرَادَاتٍ وَ غَايَاتٍ وَ نِهَايَاتِ اصول كافى جلد 2 صفحه 136 روايت 7 اصبغ بن نباته گويد: خدمت اميرالمؤ منين عليه السلام آمدم و ديدم آنحضرت متفكر است و زمين را خط ميكشد، عرضكردم : اى اميرالمؤ منين ! چرا شما را متفكر مى بينم و بزمين خط ميكشى ، مگر بآن (خلافت در روى زمين ) رغبت كرده اى ؟ فرمود: نه ، بخدا، هرگز روزى نبوده كه بخلافت يا بدنيا رغبت كنم ، ولى فكر مى كردم درباره مولوديكه فرزند يازدهم من است ، او همان مهدى است كه زمين را از عدل و داد پر كند، چنانكه از جور و ستم پر شده باشد. براى او غيبت و سرگردانى است (هر زمانى در شهرى بسر مى برد) كه مردمى در آن زمان گمراه گردند و ديگران هدايت شوند، عرضكردم : يا اميرالمؤ منين ، آن سرگردانى و غيبت تا چه اندازه است ؟ فرمود: شش روز يا شش ماه يا شش سال ، عرضكردم : اين امر (غيبت و سرگردانى ) شدنى است ؟! فرمود: آرى چنانكه خود او خلق شدنى است (غيبتش هم قطعى و مسلم است ) ولى اى اصبغ تو كجا و اين امر؟ آنها (كه زمان غيبت را درك ميكنند) نيكان اين امت با نيكان اين عترت (خاندان پيغمبر صلى اللّه عليه و آله )اند، عرضكردم : پس از آن چه ميشود؟ فرمود: پس از آن هر چه خدا خواهد مى شود، همانا خدا را، بداها و اراده ها و غايات و پايانهاست . شرح : راجع بمدت غيبت كه در اين روايت بطور ترديد بيان شده است ، علامه مجلسى (ره ) ميگويد: ممكن است مقصود اين باشد كه در مقدار غيبت امام بدا حاصل شده است ، چنانچه در آخر روايت مى فرمايد، فان للّه بداءات و ممكن است بيان مقدار سرگردانى و عدم تعيين تكليف باشد و استقرار غيبت پس از آن مدت باشد و از محدث استرابادى (ره ) نقل ميكند كه مراد اين است كه آحاد مدت غيبت شش است و ظهور آنحضرت در هفتمين است و كلمه ((نيكان اين عترت )) اشاره بر جعت ائمه ديگر دارد و بداهاى خدايتعالى مربوط بامتداد غيبت و زمان ظهور آنحضرست كه بواسطه مصالح بزرگى كه برخى از آنها بعدا ذكر ميشود، از خلق پنهان شده است ، و اراده هاى او از لحاظ اظهار و پنهان داشتن از خلق و غيبت و ظهور آنحضرتست ، و غايات منافع و مصالحى است كه در اين امور است و نهايات از نظر پايان غيبت آنحضرتست از لحاظ آنچه از نظر بدا براى مردم ظاهر مى شود.
Publish this comment.
Reject this comment.
Moderate comments for this blog.
Posted by Anonymous to گلچين از گروههاي ديدني at January 6, 2010 5:28 AM
گلچين از بهترين گروهها و سايتهاي اينترنتي. همه چيز از همه جا
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
آرشیو مطالب
-
▼
2010
(7794)
-
▼
January
(747)
- سه ترانه از خانم رؤیا
- Re: خبرنامه برای friends-of-radio-golha@googlegrou...
- Re: درخواست ني نوازي
- Roya
- RE: (1) داستانهای شاهنامه
- استاد حسن كسايي
- [yaghin] Fwd: jangal noshahr [1 Attachment]
- [yaghin] Fwd: noshahr 01 [1 Attachment]
- [yaghin] Fwd: سنجاقک زیبا در جنگل های نوشهر [1 Att...
- موسم گل با صدای خانم پروا
- Re: (1) داستانهای شاهنامه
- شب مستی با صدای خانم پروا
- سومین ترانه یزدی
- Koros Sarhangzadeh
- دومین ترانه محلی یزدی
- نهمین تصویر دیدنی
- درخواست ني نوازي
- Re: (1) داستانهای شاهنامه
- [yaghin] Fwd: یادگاری از کوهنوردی - سوسمار کوهی
- [yaghin] Fwd: مبدل انواع تقویم ها
- [yaghin] Contentment تاج خرسندی
- ويگن
- قدرداني از جناب سعيدپور
- [yaghin] خبر اغراق آمیز
- [yaghin] محتاج ترند
- داستانهای شاهنامه 2
- BIDAD
- [yaghin] Fwd: ِفواید داشتن یک خواهر خوب
- [yaghin] Fwd: Fw: [sanaye82] Fw: [Ghanadan_Student...
- تصنیف موسم گل
- [yaghin] Skillful Masters of Transportation
- Roya
- تشکر از بارگزاری مخزن گل ها
- بانو دلكش
- bazme skype sonnati ( cosar)
- mohsen saeedpuor
- (1) ترانه زیبای محلی ازیزد
- سومین ترانه ازخانم زیبا
- Re: کنسرت ارکستر ملی ایران - فرهاد فخرالدینی و سال...
- Ostad Ebadi
- (1) داستانهای شاهنامه
- پيشكش
- تصنیف غزال
- Fwd: { گروه عاشقان گلها} Change by Pablo Neruda
- سه کلیپ ویدیویی جالب وخنده دار
- تصنیفهای محلی خراسان
- كردار نيك
- در خواست
- Re: به دوستان گلها
- تشکر اززحمت کشان
- ارسال مجدد هفتمین تصویر
- دانلود قسمت دوم آواز استاد شجريان
- سه ترانه از افسر شهدی
- [erfanISLAMI] چهل روز است که برای تو اشک می ریزم
- مخزن برنامه هاي برگ سبز
- کنسرت ارکستر ملی ایران - فرهاد فخرالدینی و سالار ع...
- Re: Fw: نظر کمترین گروه
- درخواست ياري
- [yaghin] از واقعه ای ترا خبر خواهم کرد
- [yaghin] Fwd: عارف بچنین روز کناری گیرد
- [yaghin] Fwd: یا بزرگوار
- [yaghin] Fwd: Fw: بهترين عكسهايي كه تا كنون از امو...
- [yaghin] Fwd: Fw: ***Jews***
- [yaghin] Fwd: تصاویر میکروسکوپی
- [yaghin] Fire Fall
- [yaghin] كيميا
- [yaghin] Fwd: Canada هزار جزیره
- گل اومد بهار اومد از پوران
- باعرض پوزش
- هشتمین تصویر
- update weblog saz-va-avaz
- تك نوازان شماره 366
- Giti Pashaie
- به پیشواز نوروز
- Elahe
- به دوستان گلها
- اطلاعيه
- چند ترانه از خانم هايده
- Re: درخواست آهنگ رعنا
- Re: دو اعلام برنامه يكسان با دو برنامه مختلف
- وبلاگ دوستداران علیرضا قربانی رسما افتتاح شد
- [yaghin] ei eshgh .....
- [yaghin] Fwd: Fw: 07 - Fw: Please Forward
- امعان نظر در خواهشی که داشتم
- [گلچين از گروههاي ديدني] New comment on [erfanISL...
- RE: یه خواهش
- دي وي دي
- bidad
- Re: دی وی دی گلها
- رفثم از هايده
- سيمين غانم
- دو اعلام برنامه يكسان با دو برنامه مختلف
- اطلاعیه
- RE: یه خواهش
- درخواست
- پيشكش
- Elahe
- گلایه
- سه کلیپ ویدیوی جالب وخنده دار
- سه تصنیف زیبا از صدیق تعریف
-
▼
January
(747)
1 comment:
بيگمان بسياري از شما اين چامه ي پرآوازه را شنيده ايد:
از علي آموز اخلاص عمل
شير حق را دان منـّـزه از دغل
در غزا بر پهلواني دست يافت
زود شمشيري بر آورد و شتافت
او خدو انداخت بر روي علي
افتخار هر نبي وهر ولي
او خدو انداخت بر رويي كه ماه
سجده آرد پيش روي او درسجده گاه
اكنون سه پرسش براي ما پديد ميايد:
١- چرا بلخي اين چامه را سروده است
٢-اين داستان، بر پايه ئ كدام رويداد تاريخي است؟
٣- چرا بلخي بر اخلاص عمل و بري بودن علي از دغل تاكيد كرده است، در حاليكه ديگر مداحان، به كلي گويي و رساندن جايگاه علي به آسمانها بسنده كرده اند؟
جالب است كه بلخي توانسته در چامه ئ خود، اخلاص عمل علي را بگونه اي نشان دهد ( كه دشمن را براي خدا و نه براي خشم خود ميكشد) امّا انگيزه ئ خدو انداختن پهلوان شكست خورده را نميگويد ، چرا كه تف انداختن در جنگ رسم نبوده و نشان از خوار داشتن هماورد است.
چرا بايستي در يك جنگ ميان دو پهلوان، يكي آنديگري را اينگونه خوار شمارد، آنهم پس از شكست و در آستانه ئ مرگ ؟ تازه، بلخي نگفته است كه علي را از چه " دغلي " بايد منزه دانست ؟ چه دغلي در كار بوده؟
آيا مردم سني زمان بلخي، درباره ئ دغل كاري علي سخني ميگفته اند؟
اينگونه ديده ميشود كه بلخي، براي ما چيستاني بجا نهاده است.
براي حل اين چيستان ، در تاريخ و نوشته هاي بسيار جستجو ميكنيم و با وجوديكه داستاني پيدا نميكنيم كه از " تف" انداختن پهلواني سخن بميان آمده باشد، تنها داستاني كه به اين جنگ تن بتن و به اين " دوئل " همانندي دارد را پيدا ميكنيم كه همانا جنگ علي در برابر " عبدوُدّ " است. در اينجا به نكته اي بر ميخوريم كه نشان ميدهد كه منظور بلخي، همين جنگ بوده است.
Post a Comment