گلچين از بهترين گروه‌ها و سايت‌هاي اينترنتي. همه چيز از همه جا

Friday, April 20, 2012

کنسرت قمر در گراند هتل 3

درشکه خیابانها را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشت تا اینکه به خیابان لاله زار رسید و مقابل گراند هتل توقف کرد.آنجا بود که قمر متوجه شد نگرانی جناب نی داود چندان هم بی مورد نبوده است.قیافه های عصبانی و ناراحت جمعیتی که مقابل گراند هتل تجمع کرده بودند گواه این مسئله بود.
با آنکه تعداد ماموران شهربانی که مراقبت از اوضاع را بر عهده داشتند کم نبود اما ترسی مرموز سراپای قمر را فرا گرفت.
آنشب قمر در احاطه ماموران شهربانی که به توصیه آقای ادیب السلطنه آنجا حاضر بودند از میان جمعیت گذشت و به گراند هتل وارد شد.
جمعیتی که جلوی در گراند هتل تجمع کرده بودند یا آنکه میدیدند اما باور نمیکردند.
تا آن تاریخ سابقه نداشت هیچ زنی بدون حجاب در انظار ظاهر شود.مردم حتی زنهای خارجی را هم اگر در خیابان مکشوف میدیدند تف و لعنت میکردند.حالا میدیدند که قمر یک قدم از زنهای خارجی جلوتر است.صدای خشمگین عده ای از میان جمعیت که جلوی در گراند هتل تجمع کرده بودند بلند شد.
-باید اینها را کشت...باید آتششان زد.
قمر در حالیکه صدای فریادهای اعتراض آمیز پشت سرش را میشنید وارد گراند هتل شد.آقای ادیب السلطنه و ارکستری که قرار بود آن شب با او کار کند پیش او حاضر شده بودند.
چلچراغهای زیادی آنشب سالن گراند هتل را چون روز روشن کرده بود سالن پر از جمعیت که بی صبرانه انتظار ورود قمر را میکشید.چند دقیقه بعد پرده آلبالویی که صحنه را پوشانده بود کنار رفت و قمر در حالیکه گیسوان بلوطی رنگش را سر شانه اش نشانده و تاج الماس زیبایی بر سر داشت روی صحنه ظاهر شد.پشت سر او گروه نوازندگان روی صندلیهای لهستانی نشسته بودند.از میان گروه نزدیکتر از همه به قمر جناب نی داود بود که هنوز هم حالت نگرانی در چهره اش موج میزد نیم رخ قمر به او بود.
حاضران درسالن با دیدن قمر با کف زدن ممتد شور و هیجان ورود او را به صحنه گرامی داشتند.قمر همانطور که به این صحنه مینگریست ناخودآگاه اشک شوق چشمهایش را پوشاند.نگاهی به جناب نی داود انداخت.او که خیلی خوب حال او را دریافته بود فوری چهار مضراب را شروع کرد.
نوای تار جناب نی داود فرصتی بود که قمر بر بغضی که تا آن لحظه سخت گلویش را میفشرد فایق آید.
کمی بعد جناب نی داود با نواختن آخرین نتهای پیش د رآمد با نیم اشاره چشم و سر خود به قمر فهماند که خواندن را شروع کند.
قمر در حالیکه سعی میکرد حواس خود را متمرکز نماید شروع کرد به خواندن.صدای شورانگیز قمر با شعر ایرج میرزا در سالن گراند هتل طنین انداخت.
نقاب دارد و دل را به جلوه اب میکند
نعوذ بالله اگر جلوه بی حجاب کند

حریر صدای قمر با تمام لطافت و جذابیتش چنان بر فضای سالن نشست که همه نفسها د رسینه حبس شد.
آنشب گروه ارکستری که قمر را همراهی میکردند از این قرار بودند .ابراهیم منصوری و نوریانی نوازندگان ویولن شکری و موسی نی داود نوازندگان تار حسین خان نوازنده کمانچه و حسنعلی ملاح نوازنده پیانو.
آنشب قمر تصنیف معروف مرغ سحر را که آهنگ در دستگاه ماهور بود و از ساخته های موسی خان نی داود بود و شعر آن را ملک الشعرای بهار سروده بود را در گراند هتل اجرا کرد که با استقبال بی سابقه ای روبرو شد عواید کنسرت آنشب غیر قابل پیش بینی بود.
قمر از عواید نخستین کنسرت خود چیزی دریافت نکرد و پول حاصله را در اختیار آقای ادیب السلطنه گذاشت تا میان گروه نوازندگان تقسیم کند.
با خاتمه کنسرت بار دیگر ترس بر قمر مستولی شد.اخباری که از بیرون میرسید حاکی از آن بود که حدود سه هزار نفر در خیابان لاله زار اجتماع کرده اند و خیلیها قصد جان او را دارند.نه تنها قمر بلکه دیگران نیز چون اخباری از این قبیل شنیده بودند نگرانی جان او راداشتند.برای همین به قمر توصیه کردند بهتر آن است تا خلوت شدن خیابان صبر کند و برای بازگشت به منزل عجله نداشته باشد.
سرانجام قمر تحت مراقبت شدید ماموران از در گراند هتل خارج شد و به ظاهر آن شب به خیر و خوشی گذشت اما فردای آن روز قمر بخاطر کنسرتی که در گراند هتل برگزار نموده بود به کلانتری جلب شد.به او تاکید کردند و از او التزام گرفتند که دیگر بی حجاب ظاهر نشود و بدون اجازه شهربانی صفحه ضبط نکند.
با وجود اینهمه دردسر ها نخستین کنسرت قمر در گراند هتل راه را برای اجرای کنسرتهای بعدی باز کرد و آوازه قمر در سراسر ایران پیچید.پس از آن قمر بارها و بارها کنسرت داد.یکی از کنسرتهای مهمی که قمر اجرا نمود برنامه ای بود که به افتخار شکرالله قهرمانی نوازنده قدیمی ترتیب داد و تمام بلیتهای آن پیش فروش شد.همینطور کنسرت دیگری که بیاد مرحوم ایرج و ادیب عالی مقدار درویش خان برگزار شد.حالا دیگر روزنامه های وقت هر شب آگهی کنسرتهای قمر را درج میکردند.آگهیهایی که مضمون آن از این قرار بود.

کنسرت قمر
به زودی کنسرت قمر
با شرکت مرتضی و موسی نی داود در سالن گراند هتل

محل فروش بلیط:خیابان شاهپور-دواخانه جاوید
لاله زار-مغازه بلوار و آجیل فروشی فرد
چهارراه عزیزخان-دواخانه طاوسیان

و یا 

کنسرت قمر
با آب طلا مینوشتند:ز بلبلان غزلخوان باغ ازادی
ز صد هزار یکی چون قمر نخواهد بود

قیمت بلیط:یک تومان-دو تومان-پنج تومان-ده تومان(سفید رنگ)و همت عالی.

No comments:

آرشیو مطالب