گلچين از بهترين گروه‌ها و سايت‌هاي اينترنتي. همه چيز از همه جا

Sunday, October 25, 2009

استاد حسیــــن پناهی

 

پنجمین سالگرد استاد حسیــــن پناهی  !

 

حسین پناهی؛ تجسم یک مهربانی معصوم/آنها که بیشتر می‌ارزند غریب ترند.

حسین پناهی دژکوه در ۱۳۳۵ در روستای دژکوه از توابع شهرستان سوق در استان کهگیلویه و بویراحمد متولد شد، تحصیلات ابتدایی را در همان روستا گذراند و دوران دبیرستان را در شهر بهبهان طی کرد.

پناهی بازیگری را نخست از مجموعه تلویزیونی محله بهداشت آغاز کرد. با پخش نمایش دو مرغابی در مه از تلویزیون که علاوه بر نوشتن و کارگردانی خودش نیز در آن بازی می‌کرد، خوش درخشید و با پخش نمایشهای تلویزیونی دیگر خود طرف توجه مخاطبان خاص قرار گرفت.

پنجمین سالگرد استاد حسیــــن پناهی  !


نمایشهای دو مرغابی درمه و یک گل و بهار که پناهی آنها را نوشته و کارگردانی کرده بود، به درخواست مردم چندین بار از تلویزیون پخش شد.

پناهی؛ ترکیبی از سادگی، خلوص و طنزی تلخ

پناهی در دهه شصت و اوایل دهه هفتاد از پرکارترین و خلاقترین نویسندگان و کارگردانان تلویزیون بود و به دلیل فیزیک کودکانه و شکننده، نحوه خاص سخن گفتن و سادگی و خلوصی که از رفتارش می‌بارید و نیز طنز تلخش، بازیگر نقشهای خاصی بود.
پناهی در سال ۶۷ برای بازی در فیلم "در مسیر تندباد" کاندید جایزه بهترین بازیگر نقش دوم شد، ضمن اینکه در سال ۶۹ برای بازی در فیلم "سایه خیال" که بر مبنای شخصیت او نوشته شده بود، نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد و در سال ۷۱ برای بازی در فیلم مهاجران نامزد دریافت بهترین بازیگر نقش دوم شد و دیپلم افتخار جشنواره نهم فجر را برای بازی در فیلم سایه خیال دریافت کرد.



سینا پناهی پسر استاد حسین پناهی گفت، پدر همراه به من میگفت : در بازی ها و نوشته هایش که ببینیم و بشنویم احساس آرامش عجیبی می کنیم.

پنجمین سالگرد استاد حسیــــن پناهی  !


و چه زیبا و ساده بر سر مزار پناهی نوشته اند:

پنجمین سالگرد استاد حسیــــن پناهی  !


"حسین پناهی
شاعری...
نویسنده ای...
بازیگری...
کارگردانی...
و انسانی...
که آمد شهریور 1335
و رفت مرداد 1383"

No comments:

آرشیو مطالب